Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2016-08-30

Kursplan med gällandedatum 2016-08-30

Benämning

Idrott och lärande: Rum för och anpassning av rörelse

Engelsk benämning

Sport Science and Education: Space, Movement and Adaptation

Kurskod

IL224C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2016-08-30

Gäller från

2016-08-30

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL223C Idrott och lärande: Kroppslig kompetens och gestaltningsformer (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om hälsobegrepp, fysiologi och näringsfysiologiska samt psykologiska processer. Kursen syftar vidare till att studenterna utvecklar ett kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till relevanta teorier om mångfald och hållbar utveckling.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att utveckla förståelse för hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära. Detta behandlas såväl utifrån tillämpning som litteratur och vetenskapliga artiklar.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp samt beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar
  • beskriva träningsfysiologiska förändringar över tid, definiera träningsfysiologiska begrepp och identifiera dessa i praktiska situationer samt didaktisera kunskaperna i olika fysiska aktiviteter
  • redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad, identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, arbete i grupp, gruppdiskussioner, responsarbete samt praktisk tillämpning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.

Delkursens bedömningsformer

Individuell salstentamen, i detta prov bedöms samtliga lärandemål.
För att lärandemål två ska kunna examineras krävs deltagande i fem laborationer i träningslära utifrån olika fysiska kvaliteter. Dessa ska vara gjorda och underlaget bearbetat före salstentamen. Instruktioner delges vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Delkursens innehåll

I kursen behandlas hälsobegrepp ur ett brett perspektiv och studenten planerar ett arbetsområde i hälsa inom ämnet idrott och hälsa. Aspekter på spänningsreglering och koncentration ingår som moment i detta arbetsområde. Vidare behandlas kost och näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning. Detta innefattar även ergonomi, idrottsskador och sjukdomstillstånd vilket bearbetas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i lärandesituationer i skolan. I kursen diskuteras och problematiseras frågor om rum och lärandemiljöer av relevans för skola och skolämnet idrott och hälsa. Frågor om hur samhället ska möta mångfald och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt bearbetas. I kursen behandlas såväl nationell som internationell forskning om dessa frågor, i relation till idrott och till skolämnet idrott och hälsa.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • analysera och problematisera hälsobegrepp kopplat till motivation för fysisk aktivitet och visa förmåga att planera för ett hälsoområde i skolämnet idrott och hälsa
  • förklara och resonera om väsentliga begrepp inom näringsfysiologi, sjukdomslära och idrottsskador som har betydelse för tillämpning av träningslära och ergonomi
  • redogöra för samt problematisera forskning och teorier om mångfald och hållbar utveckling i olika miljöer, rum och arenor i relation till ämnet idrott och hälsa

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, arbete i grupp, gruppdiskussioner, responsarbete samt praktisk tillämpning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.

Delkursens bedömningsformer

Prov 1: Paper (Paper) 3hp
I detta prov examineras lärandemål 1 i form av en individuell hemtentamen.
Prov 2: Muntlig presentation och laborationsrapport (Oral Presentation and Laboration Report) 3 hp
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2 i form av en individuell muntlig presentation och lärandemål 2 i form av en laborationsrapport.
Prov 3: Paper (Paper) 3hp
I detta prov examineras lärandemål 3 i form av individuell hemtentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Anpassning till fysisk aktivitet, 6 hp

Hallén, Jostein och Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker (368s)
Lännergren, Jan, Westerblad, Håkan, Ulfendahl, Mats och Lundeberg, Thomas (red.) (2012). Fysiologi. 5., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (s. 25-74, 155-230, 313- 324 )
Artiklar och valfri litteratur tillkommer motsvarande ca 200 s.

Hälsa och rum för rörelse, 9 hp

Abrahamsson, Lillemor. Andersson, Agneta. Nilsson, Gerd (red.) (2013), Näringslära för högskolan. 6 upplagan. Liber (480 s.)
Book, Karin (2012). Rörelser i staden, En studie av ungas fysiska aktiviteter och geografiska rörlighet i tre områden i Malmö. Riksidrottsförbundet, Stockholm. (27s) http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_45084/cf_394/R-relser_i_staden.PDF
Faskunger, Johan & Nylund, Kamilla (2014). Motivation för motion: hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet. 1. uppl. Stockholm: SISU Idrottsböcker (155 s.)
Hallén, Jostein och Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker (368s)
Karlsson, Jon. m.fl. (2011). Nya motions- och idrottsskador och deras rehabilitering. SISU idrottsböcker, Idrottens förlag. (s. 39-91, 113-122, 143-166, 205-208, 321-333).
Käll, Lina, B. Nilsson, Michael. Lindén, Thomas (2014). The Impact of a Physical Activity Intervention Program on Academic Achievement in a Swedish Elementary School Setting. Journal of School Health. Volume 84, Issue 8, pages 473–480.
Liljekvist, Åsa (2012). Rum för rörelse : Om kroppens bildning och utbildning i skolans gymnastiksalar. Stockholm. Doktorsavhandling. http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A582309&dswid=7778 (s 172-214)
Malmö stad (2015). Program för aktiva mötesplatser. Gatukontoret, Malmö. Nedladdningsbar på kurssidan. (27s)
Sugiyama, Takemi (2008). Environments for Active Lifestyles: Sustainable Environments May Enhance Human Health. Environmental Health Insights 2008:2 93–96.
Wilmore, Jack H &, Costill David L, Kenney W.Larry (2012). Physiology of sport and exercise (4th edition). Champaign, IL: Human Kinetics, cop. (Kap. 2,4,15,16,20,21,22).
Valfri litteratur samt kompendier tillkommer motsvarande 200 sidor.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.