Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2017-08-28

Kursplan med gällandedatum 2017-08-28

Benämning

Idrott och lärande: Perspektiv på idrott, hälsa och didaktik

Engelsk benämning

Sport Science and Education: Perspectives on Sport, Health and Didactics

Kurskod

IL221C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2017-08-21

Gäller från

2017-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A, IdhA, MaB, NkB alt BiA + FyA + KeA.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om och förståelse för relationen mellan idrott, hälsa och samhälle ur olika perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla kunskaper om lärarprofessionens centrala kompetenser och om didaktikens centrala frågor i skolämnet idrott och hälsa. Vidare syftar kursen till att introducera idrottslärans former med särskilt fokus på friluftsliv, simning samt att orientera sig i omgivningen.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

I kursen behandlas idrott och hälsa i relation till sociala indelningsgrunder såsom genus, socioekonomi, etnicitet och generation. Vidare diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser såsom civilisering, rationalisering, professionalisering och globalisering.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  1. redogöra för historiska förändringsprocesser inom idrott och hälsa
  2. redogöra för och analysera idrott och hälsa ur ett samhällsperspektiv
  3. redogöra för och diskutera idrott och hälsa ur olika samhällsvetenskapliga perspektiv och kategoriseringar samt relatera dessa till idrottens olika praktiker

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.

Delkursens bedömningsformer

Kursen examineras genom två prov
Prov 1: Skriftlig individuell salstentamen, 3 hp (Individual Written Exam, 3 credits), (lärandemål 1).
Prov 2: Skriftlig individuell hemtentamen, 4,5 hp (Individual Written Report, 4,5 credits), (lärandemål 2–3).
För betyget Väl godkänd på delkursen krävs betyget Väl godkänd på såväl prov 1 som prov 2.
Betygskriterier och obligatoriska moment delges av kursledaren vid kursstart

Delkursens innehåll

I delkursen studeras skolämnet Idrott och hälsa ur ett didaktiskt perspektiv, och läraruppdragets olika aspekter med fokus på skolämnet Idrott och hälsa diskuteras. Problemområden och frågeställningar som rör undervisning och undervisningens mål, innehåll och metod identifieras, diskuteras, analyseras och görs till föremål för reflektion med utgångspunkt i studenternas skilda erfarenheter, skolans uppdrag, verksamhetsförlagd utbildning och forskning. Introduktion sker i det breda hälsobegreppet. Studenterna organiserar och genomför lärandesituationer med fokus på friluftsliv i närområdet samt simning och orientering.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten…
  1. kunna identifiera och redogöra för villkor för egna skol- och idrottserfarenheter samt diskutera dessa i relation till lärarprofessionen
  2. kunna diskutera olika aspekter av läraruppdraget med särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa, med utgångspunkt i ett vetenskapligt förhållningssätt
  3. kunna analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor i ämnet idrott och hälsa, med utgångspunkt i aktuella styrdokument
  4. självständigt kunna organisera, utföra, leda och analysera idrottslära i friluftsliv, simning och att orientera med karta

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.

Delkursens bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig individuell hemtentamen, 3 hp (Individual Written Exam, 3 credits), (lärandemål 1-2).
Prov 2: Skriftlig individuell hemtentamen och laboration (Individual Written Exam and Laboration, 4,5 credits), (lärandemål 3–4).
För betyget Väl godkänd på delkursen krävs betyget Väl godkänd på såväl prov 1 som prov 2.
Betygskriterier och obligatoriska moment delges av kursledaren vid kursstart

Kurslitteratur och övriga läromedel

Idrott, hälsa och samhällsförändring, 7.5 hp

Guttmann, Allen (2004). From Ritual to Record. The Nature of Modern Sports. New York: Columbia University Press. S. 1–88 och 163–172
Hedenborg, Susanna (red.) (2016). Idrottsvetenskap. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. S. 9–107
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London : SAGE. S. 57–76 och 463–573
Larsson, Håkan (2016) Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (s.50-73)
Johan R Norberg (2016) Statens stöd till idrotten, uppföljning 2016. Centrum för idrottsforskning. http://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2017/06/Statens-stod-till-idrotten-uppfoljning-2016.pdf 122 s.
Därtill kommer artiklar, rapporter, enskilda avsnitt i böcker, samt valbar litteratur omfattande ca 500 s.

Idrott och hälsoämnets didaktik, 7.5 hp

Amade-Escot, Chantal (2006). Student learning within the didactique tradition. I Kirk, David; Macdonald, Doune & O´Sullivan, Mary (red.), The Handbook of Physical education. London: Sage Publication. [Elektronisk resurs]. (s. 347-365)
Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB s.77-112.
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2007). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (s. 15-23, 25-75, 83-100, 171-196, 213-226, 252-253)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering - En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2043/8166 (s.22-48, 227-244)
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (45 s.)
Larsson, Håkan (2016) Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (s.9-49, 74-108, 164-187)
Larsson, Håkan och Meckbach, Jane (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (s.9-26, 141-192)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet: relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. [Elektronisk resurs]. Tillgänglig på Internet:
http://dspace.mah.se/handle/2043/10517 (s.18-41, s.212-219)
Sandell, Klas & Boman, Mattias (2013). Friluftslivets nya aktiviteter: mera sport och mindre natur?. Friluftsliv i förändring : resultat från ett forskningsprogram : slutrapport. s. 211-227 Tillgänglig på Internet: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6547-8f.pdf
Sjödin, Carola. (2008). Simlärarboken. (1. uppl.) Stockholm: SISU idrottsböcker (valda delar ca 70 s.)
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Tillgänglig på Skolverket.se
Skolverket (2011). Ämnesplaner och kurser för gymnasieskolan 2011. Tillgänglig på Skolverket.se
Wehlin, Anita (2007). Orientera i skolan. SISU idrottsböcker (84 s.)
Artiklar samt kompendier tillkommer 100s.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).