Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Hälsofrämjande stöd för personer med funktionsnedsättning
Engelsk benämning
Health promoting support for persons with disabilities
Kurskod
HS671A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-01-12
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Examen om minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom omvårdnad, vårdvetenskap, socialt arbete, socialpsykiatri, handikapp och rehabiliteringsvetenskap eller utbildningsvetenskap, alternativt inom andra vårdinriktade program.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ges som fristående kurs och kan även ingå som valbar kurs i magister- eller masterexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten baserat på kurslitteratur och aktuell forskning ska utveckla fördjupad förståelse för fysiska och utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsnedsättningar samt funktionshinder med fokus på personens och närståendes erfarenheter. Vidare syftar kursen till att belysa hur personer med olika variationer av funktionsnedsättning kan stödjas utifrån ett salutogent och personcentrerat förhållningssätt.
Innehåll
Innehållet i kursen utgår från ett vårdvetenskapligt perspektiv men det kan även vara relevant för studenter inom andra ämnesområden med intresse för hälsofrämjande stöd för personer med funktionsnedsättning. I kursen behandlas fysiska och utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsnedsättningar samt teoretiska perspektiv utifrån medicinska, sociala och miljörelativa aspekter av funktionshinder samt hälsa. Aktuell forskning om funktionsnedsättning bearbetas med särskilt fokus på personers och närståendes erfarenheter. Kursen belyser även innebörd och tillämpning av fenomenologiska empatiska samtal. Vidare diskuteras hur ett personcentrerat förhållningssätt och den salutogena teorin kan integreras för att stödja hälsa och välbefinnande hos personer med olika variationer av funktionsnedsättning. Centrala begrepp som bearbetas är begriplighet, hanterbarhet, meningsfullhet, generella motståndsresurser, jämställdhet och delaktighet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. reflektera kring teoretiska perspektiv, jämställdhet, hälsobegreppet och aktuell forskning i relation till funktionsnedsättning och funktionshinder,
2. reflektera kring personers och närståendes erfarenheter av funktionsnedsättning och behov av stöd,
3. förklara grunderna i den salutogena teorin och reflektera kring hur personer med olika variationer av funktionsnedsättning samt närstående kan stödjas utifrån ett salutogent förhållningsätt och
4. reflektera kring vad ett personcentrerat förhållningssätt innebär i mötet med personer med olika variationer av funktionsnedsättning med fokus på dialog, empatiska samtal samt delaktighet.
Arbetsformer
För att uppnå lärandemålen erbjuds föreläsningar (lärandemål 1-4), seminarier (lärandemål 1-3), praktiska övningar med gruppdiskussion (lärandemål 2 och 4) samt egna studier (lärandemål 1-4). Förutom ett examinerande seminarium så är läraktiviteter avseende fenomenologiska empatiska samtal (lärandemål 4) obligatoriska moment. Eventuell frånvaro från obligatoriskt moment kompletteras enligt beslut av kursens examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift som presenteras muntligt vid ett examinerande seminarium. Fokus i bedömningen av den skriftliga inlämningsuppgiften är på studentens förmåga att utifrån vetenskaplig grund diskutera hur personer med olika variationer av funktionsnedsättningar och deras närstående kan stödjas utifrån ett personcentrerat och salutogent förhållningssätt. Detaljerade bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på kursens examination och för väl godkänt betyg på kursen krävs väl godkänt resultat på kursens examination.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Antonovsky A, (2005) Hälsans mysterium. Stockholm, Natur och kultur. Ca 150 av 271 sidor.
Ekman I, (Red) (2020) Personcentrering inom hälso- och sjukvård: Från filosofi till praktik. Stockholm, Liber AB. Ca 200 av 362 sidor.
Englander M, (2019) The practice of phenomenological empathy training. Journal of Phenomenological Psychology, 50(1), 42-59. 17 sidor.
Hallberg U, (2017) Vård och omsorg: om personer med funktionsnedsättningar. Stockholm, Liber AB. 159 sidor.
Mittelmark M, Sagy S, Eriksson M, Bauer G, Pelikan J, Lindström B, Espnes G, (Red) (2017) The Handbook of Salutogenesis. E-bok. Ca 30 av 467 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 100 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna samt genom en skriftlig summativ kursvärdering efter kursens slut. Resultatet presenteras på kursens hemsida för att vara tillgängligt för studenterna. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik som föranletts av kursvärderingar presenteras vid nästa kursintroduktion.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.