UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2011

Kursplan hösten 2011

Benämning

Arbetsinriktad rehabilitering

Engelsk benämning

Work-related rehabilitation

Kurskod

HS153A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2012-01-16

Fastställandedatum

2011-12-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs.

Syfte

Kursen syftar till att ge ett brett tvärvetenskapligt perspektiv på rehabiliteringsinsatser för människor i yrkesverksam ålder, utifrån individ-, professions- och samhällsnivå.

Innehåll

Kursen inleds med en orientering om grundläggande lagar och förordningar som berör den enskilda människans situation vid arbetsinriktad rehabilitering. Därefter analyseras rehabiliteringsarbetets olika delar. Dessa är bland annat förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete, olika rehabiliteringsaktörers insatser och samverkan, den enskildes egenupplevda situation vid rehabilitering och bemötandets betydelse. Under kursen berörs vidare bland annat stress i arbetslivet, den alternativa arbetsmarknaden, funktionshinder på arbetsmarknaden och i arbetslivet. Vissa moment i kursen inriktas på tillämpningsövningar i fallbeskrivningar.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar,
- redogöra för arbetssätt och metoder i olika delar av rehabiliteringsarbetet,
- analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
- beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering, och
- identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skriva föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet och diskussionsforum. Vissa individuella uppgifter och diskussionsforum är obligatoriska och ingår i examinationen.

Bedömningsformer

Tentamen är en enskild skriftlig examinationsuppgift. Studenterna skall dessutom delta i obligatoriska forumuppgifter på nätet.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Antonson, S (2003). Stödets betydelse. Supported employment: i kampen för arbete och att bryta utsatthet. Skriftserien nr 71. Örebro: Örebro universitet. 180 s.
Arvidsson, E (2010). Socialförsäkringsrätt 2011. Kompendium. Senaste upplagan, 115 s.
Danermark, B (2005). Samverkan – en fråga om makt. LäroMedia Örebro AB. 67 s.
Günzel, M & Zanderin, L (2009). Arbetsmiljörätt och rehabilitering. Liber. 176 s.
Hall, S (2002). Det offentliga mötet. Lund: Bokbox Förlag. 120 s.
Lindqvist, R & Hetzler, A (2004). Rehabilitering och välfärdspolitik. Lund: Studentlitteratur. 215 s.
Runesson, I (2005). Liv, arbete och förändring. De första åren med kronisk ledgångsreumatism. Malmö: Harecpress. Finns på fil på hemsidan 160 s.
Sandvin, J (red., 2009). Arbete, sjukdom och moral – om sjukskrivning och vägen tillbaka till arbetet. Lund: Studentlitteratur. 220 s.
Socialdepartementet (2010) Gränslandet mellan sjukdom och arbete. Slutbetänkande av Arbetsförmågeutredningen, SOU 2009:89. Vissa delar läses enligt anvisningar. ca 220 s.
Vahlne Westerhäll, L. m fl (red.) (2009). Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. 248 s.
Aktuella offentliga utredningar och forskningsrapporter.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ och en summativ kursutvärdering genomförs enligt särskilda anvisningar som gäller för nätundervisning. Den formativa kursvärderingen sker i mitten av kursen och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Den summativa kursvärderingen återkopplas till studenterna efter kursens slut samt delges de studenter som läser kursen vid nästkommande kurstillfälle.