UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2015

Kursplan våren 2015

Benämning

Perspektiv på forskningsbaserat lärande i högskoleutbildning

Engelsk benämning

Perspectives on Research-Based Teaching of Higher Education

Kurskod

HP613A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2012-10-04

Fastställandedatum

2012-09-20

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen 180 hp eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör en del av den behörighetsgivande utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö högskola. Kursen kan kompletteras med andra högskolepedagogiska kurser så att behörighet för anställning som lärare erhålls (15 hp vid Malmö högskola). Kursen ingår inte i något huvudområde.

Syfte

Kursdeltagaren ska utveckla en innehållsrik och bred referensram på vad en forskningsbaserad utbildning och lärande kan vara. Syftet är även att ge en grund för utveckling av egen undervisningspraktik som utvecklar studenternas kritiska förhållningssätt.

Innehåll

Kursen behandlar forskningsbaserad utbildning ur olika perspektiv, t.ex. de flervetenskapliga sammanhang kursdeltagarna representerar. Kursen bygger delvis på deltagarnas erfarenheter av studenters och kollegors synsätt på vetenskaplighet. Den tar upp pedagogiska tillämpningar utifrån kursdeltagarnas erfarenheter kopplade till vetenskapligt baserade metoder. Olika typer av studentaktiva lärandeformer kommer att bearbetas. Utgångspunkt i de olika kursmomenten är de kurser som kursdeltagarna undervisar i och hur moment i dessa kurser kan förbättras.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna
1. ge olika perspektiv på kunskapsanvändning och kunskapsproduktion i förhållande till skilda vetenskapliga discipliner och till lärande,
2. beskriva villkor och förutsättningar för lärare och studenter att arbeta forskningsbaserat i en flervetenskaplig undervisningsmiljö,
3. ge exempel på hur forskningsbasering kan genomföras utifrån det egna kunskapsfältet,
4. presentera och motivera forskningsbaserade pedagogiska modeller som stöder och utvecklar studenters lärande.

Arbetsformer

Föreläsningar ges kring genomförda pedagogiska projekt och för att beskriva olika synsätt på forskningsbasering. Litteraturstudier följs av seminarier och diskussioner där också kursdeltagarnas tidigare erfarenheter belyses. Examinationsuppgifter skrivs individuellt men diskuteras och försvaras i grupp. Bibliotekets olika resurser kommer att användas. Malmö högskolas elektroniska lärplattform används.

Bedömningsformer

Examination sker genom bedömning av individuellt utformad skriftlig uppsats i vilken samtliga lärandemål berörs. Uppsatsen försvaras också muntligt vid ett avslutande seminarium. Dessutom examineras lärandemål 4 genom utformandet av en digital poster och muntlig presentation av denna. Bedömningskriterier för respektive examination presenteras närmare i studiehandledningen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Benner, M. & Widmalm S. (2011) Kunskap. Malmö: Liber
Franke-Wikberg,S., Lindberg, L., Mårtensson, B., Sundin,B., Sundström T. & Sörlin S. (red). (1994) Vetandets vägar. Lund: Studentlitteratur
Geschwind, L. (2008) För kvalitetens skull: en studie av sambandet mellan forskning och utbildning, Stockholm: SISTER
Healy, M. & Jenkins, A. (2009). Developing undergraduate research and enquiry. York: Higher Educatiuon Academy
Säljö, R. & Södling, M. (2006). Utbildning på vetenskaplig grund [Elektronisk resurs] : röster från fältet. Stockholm: Högskoleverket.
Vetenskapliga artiklar och annat studiematerial tillkommer.

Kursvärdering

Kursdeltagarna får inflytande genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig utvärdering utifrån kursens syfte och mål. Sammanfattningar av dessa kursutvärderingar tillsammans med undervisande lärares reflektioner görs tillgängliga för kursdeltagarna och utgör underlag för kommande kursplaneringar.

Övrigt

Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges, eller kursinnehållet väsentligen ändrats, har den deltagande rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.