Kursplan hösten 2022
        
    
        Kursplan hösten 2022
    
    Benämning
            Akademiskt lärarskap
        Engelsk benämning
            Scholarship of University Teaching
        Kurskod
            HP601A
        Omfattning
            5 hp
        Betygsskala
            UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2018-04-26
        Gäller från
            2018-04-26
        Behörighetskrav
            Examen på grundnivå eller motsvarande.
Utbildningsnivå
    Avancerad nivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            A1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Fristående kurs. Kursen utgör en del av den behörighetsgivande utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö universitet. Kursen kan kompletteras med andra högskolepedagogiska kurser så att behörighet för anställning som lärare erhålls (15 hp vid Malmö universitet).
        Syfte
        Kursen avser att kursdeltagaren ska skaffa sig en innehållsrik och bred referensram när det gäller det akademiska lärarskapets innehåll och förutsättningar. Kursen syftar även till att ge en grund för utveckling av lärarens didaktiska och pedagogiska kunskaper och färdigheter. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska och akademiska gränser inom universitetet.
Innehåll
        Kursen ger en introduktion till Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Olika arbetsformer behandlas som t.ex. föreläsningen, seminariet, basgruppen och hur dessa kan relateras till innehåll och lärandemål. En del av kursen utgår från kursdeltagarnas föreställningar om vad som utmärker en bra lärare och olika syn på kunskap och lärande. Vidare behandlas mötet mellan kursledaren/läraren och deltagaren/studenten, enskilt och i grupp. Internationalisering och mångfald är ytterligare inslag.
En annan del av kursen handlar om konstruktion av kurser där kursplanearbete, genomförande, examination och utvärdering, hänger ihop i det som benämns ”constructive alignment”. På så vis behandlas frågor om på vilka sätt lärandemålen ger avtryck i kursgenomförandet, om kursens arbetsformer och innehåll ger deltagarnas erfarenheter som hjälper dem att uppnå lärandemålen samt hur examensformer används för att bedöma deltagarnas prestationer i förhållande till lärandemålen.
Kursen tar också upp auskultationer med kollegial granskning som syftar till att starta kollegiala diskussioner kring hur undervisningen kan utvecklas.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna:
- använda olika arbetsformer som är anpassade till kursinnehåll och lärandemål
- beskriva och motivera den akademiska undervisningen på vetenskaplig grund samt beprövad erfarenhet
- utarbeta olika strategier för likabehandling i mötet med studenter/deltagare i heterogena grupper
- sammanställa en kursplan som förhåller sig till begreppet ”constructive alignment”
- relatera den egna undervisningen till nationella styrdokument och internationalisering av universitetet
Arbetsformer
        Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och diskussioner. Malmö universitets lärplattform används.
Bedömningsformer
        Examinationen innebär att kursdeltagaren skriver en kursplan med tillhörande text som beskriver och motiverar gjorda val av lärandemål, arbetsformer och former för bedömning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Biggs, J. B. & Tang, C. (2007). Teaching for quality learning at university. What the student does. (Third edition). Maidenhead: Open University Press. (334 sidor)
Elmgren, M. & Henriksson, A.-S. (2010). Universitetspedagogik. Norstedts. (324 sidor)
Handal, G. (1999). Kritiske venner: bruk av interkollegial kritik innen universiteten. Linköping: Institutionen för systemteknik Univ. (12 sidor)
Kreber, C. (2002). Teaching Excellence, Teaching Expertise, and the Scholarship of Teaching. Innovative Higher Education. Vol. 27, No. 1, 5–23.
Stigmar, M. (Red.) (2009). Högskolepedagogik. Liber. (263 sidor)
Studentens lärande i centrum: Sveriges förenade studentkårer om pedagogik i högskolan. (2013). Stockholm: Sveriges förenade studentkårer (36 sidor)
Tillgänglig på internet:
På svenska: sfs.se/sites/default/files/sfs_rapport_studentens_larande_i_centrum_kvalitet_ur_ett_studentperspektiv.pdfeller På engelska:
issuu.com/sverigesforenadestudentkarer/docs/improving_teachning_and_learning_in
Vetenskapliga artiklar och annat studiematerial tillkommer.
Kursvärdering
        Kursdeltagarna får inflytande genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa diskuteras muntligt i samband med det avslutande examinerande seminariet. Sammanfattningar av dessa kursvärderingar tillsammans med undervisande lärares reflektioner görs tillgängliga för kursdeltagarna och utgör underlag för kommande kursplaneringar.
Övrigt
        När kursen inte längre ges, eller kursinnehållet väsentligen ändrats, har den deltagaren rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.