Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2018-01-15

Kursplan med gällandedatum 2018-01-15

Benämning

Historia och lärande: Historia i teori och praktik

Engelsk benämning

History and Education: History in Theory and Practice

Kurskod

HL725C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2017-06-13

Gäller från

2018-01-15

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL723C Historia och lärande: Perspektiv på historia II (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten väsentligt ska fördjupa sina kunskaper i historiografi, historisk teori och metod samt kunna tillämpa dessa kunskaper i möjliga undervisningsmoment

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas dels historiografiska utvecklingslinjer, dels de teoretiska grundvalar som dessa utvecklingslinjer utgår från. Kursen behandlar till teori och metod i aktuell forskning inom historia och historiedidaktik. Teorier rörande temporalitet operationaliseras i planering av undervisningssituationer.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten
  • kunna analysera och jämföra olika historiografiska utvecklingslinjer
  • kunna redogöra för hur vetenskapliga teorier kan användas för att analysera olika forskningsfrågor inom historia och historiedidaktik
  • kunna problematisera och ge förslag på hur relationen då-nu-sedan kan konkretiseras i undervisning

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.

Delkursens bedömningsformer

Samtliga kursmål på delkursen examineras genom en salstentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas relationen mellan historievetenskap, olika former av gråzonsberättelser och historieförfalskning. Detta innebär ett historiekulturellt perspektiv på exempelvis konspirationsteorier och populärhistoria med fokus på historiebruk. På en fördjupad nivå konkretiseras hur relationen mellan konspirationshistoria och vetenskaplig historia kan behandlas i undervisningsmoment.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • kunna problematisera relationen mellan historievetenskap, gråzonsberättelser och historieförfalskning
  • Kunna problematisera relationen mellan val av metod och ett empiriskt material.
  • kunna inta samt argumentera för ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt till olika typer av källor och information
  • kunna konkretisera hur relationen mellan historievetenskap och någon gråzonsberättelse eller något exempel på historieförfalskning kan behandlas i undervisning

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.

Delkursens bedömningsformer

Samtliga lärandemål på delkursen examineras genom ett individuellt skriftligt arbete som redovisas och diskuteras vid ett examinerande seminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Historia och temporalitet, 7.5 hp

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). Research methods in education. Routledge.
Kramer, Lloyd & Maza, Sarah (2006), A Companion to Western Historical Thought, Blackwell Publishing: Oxford (481 s.)
Rosenlund, David (2016), "History education as content, methods or orientation?: a study of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies." (ca. 150 s.)
Staley, David J. (2007). History and Future: Using Historical Thinking to Imagine the Future. Lexington Books: New York. (173 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial i urval (ca 250 s.)

Historievetenskapliga gråzoner och historieförfalskning, 7.5 hp

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). Research methods in education. Routledge.
Cohn, Norman, (2005), Warrant for Genocide. The myth of the Jewish World Conspiracy and the Protocols of the Elders of Zion, Serif: London (300 s.)
Karlsson, Maria (2015). Cultures of Denial. Comparing Holocaust and Armenian Genocide Denial. Department of History, Lund University: Lund. (198 s.)
Rosenlund, David (2016), "History education as content, methods or orientation?: a study of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies." (ca. 100 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial (ca 250s.)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning