Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Benämning

Historia och lärande: Perspektiv på historia II

Engelsk benämning

History and Education: Perspectives on History II

Kurskod

HL723C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2016-06-15

Gäller från

2016-08-29

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL702C Historia och lärande: Våra svenska 1900-tal (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om hur historia skapas utifrån nutidens frågor till det förflutna utifrån två perspektiv, dels samhällens energiberoende och dels genus och jämställdhet.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

Delkursens innehåll utgörs av perspektiv på och problematisering av samhällens historiska energiberoende och miljökonsekvenser, till exempel i form av klimatförändringar. Delkursen innefattar även ett historiedidaktiskt projekt där studenten skapar ett undervisningsprojekt med utgångspunkt i ett lokalsamhälles historiska energiberoende, baserat på olika typer av källmaterial.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • identifiera och diskutera förändringsprocesser på olika nivåer i samhällens energiberoende utifrån historisk forskning
  • analysera och ta ställning till miljökonsekvenserna av samhällens historiska energiberoende
  • utforma ett undervisningsprojekt utifrån en undersökning baserad på olika typer av källmaterial av ett lokalsamhälles historiska energiberoende

Delkursens arbetsformer

Delkursens bedömningsformer

Prov 1: Skriftligt prov (Written Test) 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Undervisningsprojekt (Education Project) 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda delkurserna.

Delkursens innehåll

I delkursen diskuteras framväxten och tillämpningen av begrepp som genus, jämställdhet, maskulinitet, intersektionalitet, HBTQ och normkritiskt förhållningssätt under de svenska 1900- och 2000-talen. Under kursen diskuteras och analyseras människors förändrade levnadsvillkor utifrån forskning och historieskrivning som har problematiserat genusområdet i vid bemärkelse. Dessutom planerar studenterna ett undervisningsprojekt med anknytning till ovanstående begrepp och skolanstyrdokument.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • analysera och förklara historiska förändringsprocessers och aktörers påverkan på människors levnadsvillkor ur ett genusperspektiv
  • problematisera teoretiska begrepp som genus, jämställdhet, maskulinitet, intersektionalitet, HBTQ och normkritiskt förhållningssätt och deras användning i historisk forskning
  • planera undervisning om historiska förändringar ur ett genusperspektiv utifrån skolans styrdokument

Delkursens arbetsformer

Delkursens bedömningsformer

Skriftligt prov (Written Test) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda delkurserna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Perspektiv på historia: Energihistoria, 7.5 hp

Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2012) Energi för hållbar utveckling. Ett historiskt och naturvetenskapligt perspektiv. Studentlitteratur: Lund. Valda delar (100 s.)
Berggren, Lars & Eliasson, Per (2010), "Energi och temporalitet" i Historisk Tidskrift 2010:4 (23 s.)
www.historisktidskrift.se/fulltext/2010-4/2010_4_689-713.htm
Crosby, Alfred (2007). Children of the Sun: A History of Humanity's Unappeasable Appetite for Energy. W.W, Norton Company: New York. (192 s.)
Eliasson, Per (2009a), ”Socknen vid Landsvägen. Risebjär i Arrie socken 1700-1900.” i Per Hillbur (red.) Närnaturens mångfald : Planering och brukande av Arriesjöns strövområde. Malmö University Publications in Urban Studies; 3 MAPIUS, Malmö högskola. (s.34-64) (30 s.)
Eliasson, Per (2009b), ”Risebjär, Arrie grustag och strövområdet Arriesjön. En grusbackes förvandlingar 1900-2000.” i Per Hillbur (red.) Närnaturens mångfald : Planering och brukande av Arriesjöns strövområde. Malmö University Publications in Urban Studies; 3 MAPIUS, Malmö högskola. (s. 65-103) (38 s.)
Eliasson, Per (2009c). "Den pågående katastrofen - samhällsomvandling och miljöhot" i Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander (red.) Katastrofernas århundrade. Historiska och verkningshistoriska perspektiv. Studentlitteratur: Lund (32 s.)
Kander, Astrid, Malanima, Paolo & Warde, Paul (2013), Power to the people. Energy in Europe over the last five centuries. Princeton: Princeton University Press. (386 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial i urval i samband med övningar (ca 50 s.)

Perspektiv på historia: Genushistoria, 7.5 hp

Bromseth, Janne & Darj, Frida (2010). Normkritisk pedagogik. Makt, lärande och strategier för förändring. Uppsala: Centrum för genusvetenskap (s. 7-287) (280 s.)
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (s. 7-174) (167 s.)
Rydström, Jens och Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (s. 5-270) (265 s.)
Skolverket (2005). Hela livet. 50 år med sex och samlevnadsundervisning. (100 s.) www.skolverket.se
Skolverket (2010). Till rektor: hedersrelaterat våld och förtryck. Skolans ansvar och möjligheter. (s. 5-30) (25 s.) www.skolverket.se
Aktuella styrdokument.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).