Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Från Jämställdhet till likabehandling: teori, retorik och praktik
Engelsk benämning
From gender equality to equal treatment: theory, rhetoric, practice
Kurskod
GV224S
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-03-07
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Godkända studier om 45 hp inom relevant samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Syftet är att studenterna tillägnar sig en problembaserad kunskap om jämställdhets- och likabehandlingsbegreppens teori, retorik och praktik.
Innehåll
Under kursen ska de studerande utveckla fördjupad kunskap och kritisk-analytisk färdighet om jämställdhets- och likabehandlingsbegreppens historia, filosofiska utgångspunkter och praktiska tillämpning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förstå skillnaden mellan jämställdhets- och likabehandlingsprinciperna.
- redogöra för några av de centrala begreppen och teoribildningarna kring social konstruktion av normalitet och avvikelse, likhet och skillnad i relation till genus, klass, etnicitet/ras, och sexualitet.
- visa fördjupad kunskap och kritisk-analytisk färdighet med avseende på de olika samhälleliga maktstrukturer som re-producerar normalitet och avvikelse, likhet och skillnad.
Arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och kräver självständiga litteraturstudier.
Bedömningsformer
Examination sker i form av muntlig examination i grupp och individuellt, samt genom individuell skriftlig hemtentamen.
Muntlig examination ger 5 hp och skriftlig tentamen ger 10 hp. På den muntliga examinationen kan erhållas betygen G eller U, på den skriftliga tentamen betygen VG, G eller U.
Det ges minst två omtentatillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod.
Omtentamen ges inom samma examinationsform som vid ordinarie tentamensperiod.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ambjörnsson, Fanny, Vad är queer? (2006) (Natur och kultur). Finns även som e-bok.
- Blomberg, Eva och Wottle, Martin, ”Feminism och jämställdhet i en nyliberal kontext 1990-2010”, i Tidskrift för Genusvetenskap 2011:2-3.
- Connell, Raewyn (2009), Om genus (Daidalos)
- Goffman, Erving (2011), Stigma – den avvikandes roll och identitet, Norstedts.
- Mark, Eva (2007), Jämställdhetsarbetets teori och praktik (Studentlitteratur). Finns även som e-bok.
- Scott, Joan Wallach (2010), The Politics of the Veil, Princeton University Press. Finns även på svenska och som e-bok.
- Skeggs, Beverly (2000), Att bli respektabel. Konstruktioner av klass och kön (Daidalos).
- Vad händer med jämställdheten? Nedslag i jämställdhetens synfält (2011), red. Paulina de los Reyes, Uppsala universitet. Finns tillgänglig på nätet.
Utöver vad som anges litteraturlistan kan tillkommer vetenskapliga artiklar och annat material tillkomma om max 500 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.