Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Geografi och lärande: Undervisning med geografiska projekt
Engelsk benämning
Geography and Education: Teaching with Geographical Projects
Kurskod
GL217C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-09-18
Gäller från
2020-09-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: GL216C Geografi och lärande: Staden och dess omgivningar (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenten integrerar kultur- och naturgeografiska kunskaper genom planering av undervisning med geografiska projekt. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar och fördjupar både geografiska och ämnesdidaktiska kunskaper, färdigheter och förmågor.
Innehåll
Olika metoder för att samla in, systematisera, kritiskt granska, analysera och kommunicera geografiska datamaterial studeras för att utveckla en fördjupad förståelse för hur dessa metoder kan användas i geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning.
Användning av geografiska informationssystem (GIS) för analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer. På detta sätt utvecklas kunskaper och färdigheter om hur GIS kan användas för analys av flygbilder, satellitdata och kartdata.
Med utgångspunkt i läroplanen för grundskolan och kursplanen för geografi utvecklas ämnesövergripande projektbaserad undervisning om komplexa problemområden där ovanstående metoder ingår. Denna undervisning kommuniceras sedan genom inspelning av film med framtida lärarkollegor som målgrupp.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
- använda olika metoder för att samla in, systematisera, kritiskt granska, analysera och kommunicera geografiska datamaterial
- redogöra för hur dessa metoder kan användas i geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning
- analysera och presentera spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer med hjälp av GIS
- utveckla geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning om komplexa problemområden utifrån läroplanen för grundskolan
- kommunicera kollegial information om geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, övningar, projektarbeten, seminarier, exkursioner och studiebesök. Obligatoriska moment delges av kursledaren vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: (2001) Individuell portfolio (Individual Portfolio), 5 hp. I detta prov examineras lärandemålen 1 och 2.
Prov 2: (2002) Individuell portfolio (Individual Portfolio), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: (2103) Skriftlig och muntlig presentation (Written and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemålen 4 och 5.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1, 2 och 3.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barmark, Mimmi. & Djurfeldt, Göran. (2015) Statistisk verktygslåda 0 – att förstå och förändra världen med siffror. Studentlitteratur. 1:a utgåvan. (198 s.)
Christoffersen, Line. & Johannessen, Asbjörn. (2015) Forskningsmetoder för lärarstudenter. Studentlitteratur. 1:a utgåvan. (208 s.)
Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David (2020) Geografididaktik för lärare 4–9. Gleerups Utbildning AB. 1:a utgåvan. (245 s.)
Gorr, Wilpen L & Kurland, Kristen S. (2017). GIS Tutorial 1 for ArcGIS Pro. ESRI Press. (265 s.)
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete (2017) Praktisk argumentation – Grundbok i retorisk argumentation. Retorikförlaget. 2:a utgåvan. (152 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Skolverket. (Tillgänglig på internet.)
Molin, Lena (2006) Rum, frirum och moral – En studie av skolgeografins innehållsval. Uppsala universitet. (233 s.) (Tillgänglig på internet.)
Rönnlund, Maria & Tollefsen, Aina (2016) Rum – Samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber. 1:a utgåvan. (206 s.)
Sanderoth, Ingrid; Båth, Sten & Werner, Margit (2020) Plats-identitet-lärande: Närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. 3:e utgåvan. (368 s.)
Sund, Per & Sund, Louise (2017) Hållbar utveckling: Ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Liber. 1:a utgåvan. (247 s.)
Vetenskapliga artiklar och material tillkommer. (ca 600 s.) (Tillhandahålls vid kursstart.)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).