Kursplan med gällandedatum 2025-09-01
Kursplan med gällandedatum 2025-09-01
Benämning
Barndom och lärande: Barns mångsidiga utveckling
Engelsk benämning
Childhood and Education: Children’s Multidimensional Development
Kurskod
FO252A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska med inslag av engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden
Fastställandedatum
2023-06-21
Gäller från
2025-09-01
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO251A Barndom och lärande: Pedagogik i förskola (genomgången)Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolebarns mångsidiga utveckling. Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingsvetenskapligt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Inom ramen för akademisk litteracitet utvecklar studenten sina färdigheter i läsning av akademisk text.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna 1. Redogöra för och diskutera teorier om barns utveckling ur ett historiskt och förskolespecifikt perspektiv. 2. Resonera kring betydelsen av lek och relationer för barns mångsidiga utveckling, lärande och välbefinnande.Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till arbetsmöten av olika slag.Bedömningsformer
Skriftlig salstentamen, 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2. För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.Kurslitteratur
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). *Utvecklingspsykologiska perspektiv på* *barns uppväxt*. Stockholm: Liber (240 s) Edfelt, David (2024). *Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling.* Stockholm: Gothia Kompetens (224 s) Öhman, Margareta (2019). *Värna barns lekstyrka*. Stockholm: Gothia Kompetens (224 s)Ytterligare text tillkommer och meddelas vid kursstart.