UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Gäller från 2026-01-19

Kursplan, gäller från 2026-01-19

Benämning

Illustrera med ljud

Engelsk benämning

Sound Illustration

Kurskod

KD103B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Fastställandedatum

2022-09-06

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde och kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.

Innehåll

Kursen är uppbyggd av moment med praktisk och teoretisk introduktion till ljudkonst och ljuddesign för film. Den innehåller övningsmoment i inspelningsteknik, redigering och mix av inspelade ljud, och interaktionsdesign.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: 1\. behärska grunderna i ljudupptagning och digital ljudredigering 2\. planera och genomföra ett mindre ljudverk 3\. genomföra en ljudläggning av en filmsekvens 4\. skapa ett rum eller skeende genom att designa ljud 5\. designa och genomföra en interaktiv platsspecifik ljudinstallation 6\. visa förmåga att i tal och skrift reflektera kring perception av ljud och ljudkomposition 7\. dokumentera sitt arbete och reflektera över kunskaperna

Arbetsformer

Betoningen ligger på praktiska uppgifter genomförda självständigt och i grupp med handledning. Momenten introduceras i föreläsningar och arbetet stöds av litteratur, studentgruppens reflektioner i labbrapportering, seminarier och muntliga redovisningar.

Bedömningsformer

Lärandemålen 1, 2 och 6 examineras i två muntliga redovisningar samt två reflekterande texter av genomförda gestaltningar som består av ett Soundscape och en Audiowalk. (4 hp) Lärandemål 3 examineras i en muntlig presentation samt en reflekterande text över arbetet med en av studenten vald filmsekvens. (3 hp) Lärandemål 4 och 5 examineras i en muntlig presentation av ljudinstallationen samt inlämning av en labbrapport. (5 hp) Lärandemål 7 examineras genom inlämning av all dokumentation samt en personlig reflekterande text över arbetet med installationen. (3 hp) För att bli godkänd på kursen krävs godkänt på varje prov. Omexamination kan ske i annan form, t ex en skriftlig diskussion om den första examinationen bygger på en muntlig examination i grupp. Det kan också förekomma individuell inlämning av projekt där första examinationen krävt en inlämning i grupp.

Kurslitteratur

Sonnenschein, David (2001) Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema, Studio City: Michael Wiese Productions Övrig rekommenderad litteratur: Blesser, Barry och Ruth Salter, Linda (2006) Spaces Speak, Are You listening? Experiencing Aural Architecture, The MIT Press Chion, Michel (1994) Audio-Vision, Sound on Screen, Columbia University Press Labelle, Brandon (2006) Background Noise: A History of Sound Art, Bloomsbury Publishing Schafer, R. Murray (1999) The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the world, Rochester: Destiny Books Kompletterade artiklar kan tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.