Grundnivå
Analys, minst 15 hp och Linjär algebra med statistik, 7.5 hp, alt. Linjär algebra med tillämpningar, Linjär algebra 5hp.
Alternativt kursen MA101T Matematik och Naturvetenskap samt ytterligare minst 7,5 hp Analys.
Inget huvudområde
Kursen ingår som valbar kurs i tredje året av högskoleingenjörsprogram och är också fristående kurs.
- mängder i flera dimensioner
- funktioner av flera variabler, grafer, nivåkurvor, nivåytor
- kontinuitet, partiella derivator
- differentierbarhet, tangentplan, kedjeregeln, gradient, riktningsderivata
- Taylors formel, extrempunkter, lokala undersökningar
- funktionalmatriser, funktionaldeterminanter
- optimering, multipelintegraler, variabelbyte
- volymberäkningar och andra tekniska tillämpningar
- Greens formel
- kurv- och ytintegraler
- Gauss- och Stokes satser
- program/ämnesrelaterat projektarbete
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten uppvisa:
- kunskap om funktioner av flera variabler
- kunskap om vektoranalys i rymden
- fördjupad kunskap om matematikens roll i lösandet av tekniska problem
- förståelse för vilka matematiska metoder som behöver användas för att lösa en given problemställning
- kunskap om ämnesövergripande projektarbete
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna sätta sig in i enkla problem och bygga upp en lämplig matematisk modell för att lösa en given problemställning där flera faktorer är involverade
- visa förmåga att utvärdera funna resultat och även kunna reflektera över begränsningar hos förenklade matematiska modeller och giltigheten av de funna lösningarna
- visa förmåga att integrera matematikkunskaper i andra ämnen och i ämnesövergripande projektarbeten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Föreläsningar ca 34 timmar, övningar ca 30 timmar, projektarbete ca 12 timmar, projekthandledning ca 4 timmar, samt självstudietid ca 120 timmar.
Krav för godkänd: Godkänd tentamen och godkänt projektarbete.
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på tentamen.
- Månsson, Jonas och Nordbeck, Patrik, Flerdimensionell analys. Studentlitteratur, 2013
- Övningar i Flerdimensionell analys. LTH, Studentlitteratur, 2013
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.