Grundnivå
- Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
- 60 högskolepoäng inklusive grundläggande kurs inom programmering omfattande minst 15 hp.
Inget huvudområde
Kursen är en valbar och fristående kurs.
- Sensorteknik
- Mikroprocessorteknik
- Kunskap om olika kommunikationstekniker, exempelvis Wifi och Bluetooth
- Kunskap om säkerhetsrisker kopplade till tekniken
- Kunskap om integritetsrisker kopplade till tekniken
- Kunskap om olika användningsområden för tekniken såsom "smarta hem", "smarta städer", "smart hälsa" och "smart lärande"
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika teknikval inom Internet of Things
- visa kännedom om säkerhetsrisker inom Internet of Things
- visa kännedom om integritetsrisker inom Internet of Things
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera, strukturera och implementera enkla Internet of Things-applikationer, baserat på såväl tekniska som samhälleliga aspekter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt diskutera för- och nackdelar avseende syfte, målgrupp och kundnytta i förhållande till teknik
- kritiskt reflektera över sin läroprocess
Teori varvas med praktiska övningar via laborationer och workshops. Föreläsningar, laborationer, samt projektarbete och självstudietid.
För betyget Godkänd:
- Godkända laborationsuppgifter (2,5hp)
- Godkänd tentamen (2hp)
- Godkänt projektarbete med tillhörande reflektion (3hp)
För betyget Väl godkänd krävs Väl godkänd tentamen.
Rekommenderad litteratur:
- Kompendium, Teknik och samhälle - Malmö högskola
- Laborationskompendium, Teknik och samhälle - Malmö högskola
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.