Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6/Engelska B.
CTGDA / Grafisk design
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Kursen presenterar ett antal visuella analysmetoder som studenterna får tillämpa. Den visuella analysen presenteras i form av en kort uppsats, De analysmetoder som presenteras är semiotisk analys, diskursanalys, kompositionsanalys och innehållsanalys. Kursen bygger vidare på kursen Grafisk Design: Forskningsfältet I genom fokus på kvalitativa metoder, kritisk reflektion och akademiskt skrivande.
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna redogöra för olika visuella analysmetoder och hur de förhåller sig till varandra,
- kunna analysera visuellt material med användande av semiotiska begrepp, och med fokus dels på kognitiva och perceptuella aspekter, dels på relationen till hur visuellt material skriver in sig i och medverkar till att artikulera samhällsdiskurser,
- kunna skriva en kort akademisk text som presenterar en visuell analys, beskriver metod, material, analysprocess och resultat samt uppfyller formaliakraven,
- kunna bidra konstruktivt och kritiskt till medstudenters arbeten under seminariebehandling,
- kunna kritiskt diskutera stereotyper och värderingar i grafisk design och visuell kommunikation.
- Föreläsningar
- Seminarier
- Individuellt arbete, muntlig presentation och opponering
- Skriftlig hemtentamen kring kurslitteraturen 2 hp (lärandemål 1)
- Seminariebehandling och opponering 1,5 hp (lärandemål 4)
- Individuell bildanalysuppgift 4 hp (lärandemål 2, 3, 5)
På seminariebehandling/opponering ges endast U eller G.
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget godkänt på varje bedömningsmoment.
För VG på kursen krävs VG på både hemtenta och individuell bildanalysuppgift.
- Denscombe, M. (2018 eller tidigare upplagor) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur
- Hall, Stuart (1997). Representation. Cultural representations and signifying practices. London: Sage (pp 15-30)
- Rose, Gillian (4:e upplagan 2016) Visual Methodologies. London: Sage.
- Ware, Colin (2008). Visual thinking for Design. Burlington, Mass.: Morgan Kaufmann.
Till det tillkommer material om akademiskt skrivande.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.