Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV213D Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
G1F
Inget huvudområde
Kursen ingår i yrkeslärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om skolan som social mötesplats i relation till yrkeslivet samt att studenten utvecklar sin förmåga att dokumentera och reflektera över sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap. Kursen syftar även till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om gällande regelverk och beredskap att analysera och hantera kränkande behandling och konflikter i skolmiljö.
Kursens huvudteman är sociala relationer och pedagogiskt ledarskap
sett i ljuset av skolans demokrati- och kunskapsuppdrag. Forskning rörande bland annat interaktion, kommunikation och relationer i skolmiljö behandlas.
Inom kursen illustrerar och analyserar studenterna sociala situationer. Forskning rörande diskriminering, mobbning, konflikter samt konflikthantering behandlas.
Pedagogiskt ledarskap behandlas i relation till styrdokumenten med särskild inriktning mot skolans demokratiuppdrag. I detta sammanhang reflekterar studenterna över den egna praktiken. Betoning ligger på att studenterna utvecklar sin förståelse av och sina teoretiska kunskaper om hur undervisning konstrueras i sociala relationer och vilket ansvar läraren har i och för dessa.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera olika kommunikationsprocesser i undervisning och pedagogisk verksamhet samt reflektera kring dess tillämpning
2. dra slutsatser om hur man som lärare utvecklar ett professionellt förhållningssätt till elever, föräldrar/vårdnadshavare och kolleger
3. diskutera skolans demokratiuppdrag utifrån styrdokument och regelverk
4. visa förmåga att kommunicera och reflektera, samt ringa in utvecklingsområden, kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer kopplat till jämställdhet och jämlikhet.
5. problematisera och analysera konfliktsituationer och etiska dilemman i skolan och i dialog med andra ge förslag på hur sådana situationer kan förebyggas och hanteras
6.redogöra för och värdera teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap samt diskutera dess innebörder för pedagogisk praxis.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande
Prov1: Artikel (Article ), 4 hp –Lärandemål: 1, 2, 6
Prov 2: Gestaltning och skriftlig text (Embodiment and Paper), 5 hp. Lärandemål: 3, 4, 5
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Ceder, Simon, Gunnarsson, Karin, Planting-Bergloo, Sara, Öhman, Lisa & Arvola Orlander, Auli (2021). Sexualitet och relationer. Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan. Lund: Studentlitteratur. (176 sidor)
Dahlkwist, Matts (2019). Lärarledarskapet – situationsanpassat ledarskap strukturerad undervisning. Stockholm: Liber. (289 sidor)
Forssell, Anna. (red.) (2018). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber. 6:e uppl. (valda delar i samråd med kursledare, ca 150 sidor)
Hakvoort, Ilse & Lundström, Agneta 2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. Malmö: Gleerups Utbildning AB ( 176 sidor)
Jensen, Mikael (2017). Kommunikation i klassrummet. Lund: Studentlitteratur (210 sidor)
Köpsén, Susanne (2019). Lära till yrkeslärare – en introduktion. Lund: Studentlitteratur ( 256 sidor)
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger; Liberg, Caroline; (2020). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur Kultur Akademisk (valda delar i samråd med kursledare, ca 130 sidor)
Nilsson, Marco, (2023) Juridik i professionellt lärarskap: lagar och värdegrund i den svenska skolan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (200 sidor)
Skolinspektionen (2016). Riktad tillsyn av gymnasiala idrottsutbildningars arbete mot kränkande behandling. (23 sidor) (Tillgänglig via internet.)
Skolinspektionen (2022). Skolans hantering av kontroversiella frågor i undervisningen. (49 sidor). (Tillgänglig via internet.)
Skolinspektionen (2016). Skolors arbete mot trakasserier och kränkande behandling på nätet. (36 sidor) (Tillgänglig via internet.)
Skolverket (2013). Kränkningar i skolan. Analyser av problem och lösningar. (192 sidor). (Tillgänglig via internet.)
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket. (204 sidor). (Tillgänglig via internet.)
Skolverket (Reviderad 2017). Läroplan för vuxenutbildning. (18 sidor) (Tillgänglig via internet.) Stockholm: Skolverket
Thornberg, Robert (2020). Det sociala livet i skolan. Stockholm: Liber. (302 sidor) (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.