Kursplan med gällandedatum 2026-01-19
Benämning
Skolväsendets historia, samhällsuppdrag och villkor
Engelsk benämning
Historical and Contemporary Perspectives on Education, its Function and Conditions
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska med inslag av engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för grundlärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-12-02
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om skolväsendets historia, värdegrund, samhällsuppdrag och villkor ur ett lokalt, nationellt, internationellt och historiskt perspektiv samt i relation till de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen och de grundläggande demokratiska värderingarna.
I kursen bearbetas genom föreläsningar, seminarier och litteraturstudier det svenska skolväsendets historiska utveckling och nuvarande organisation. Vidare behandlas skolväsendets uppdrag och organisation ut ett lokalt, nationellt, internationellt och historiskt perspektiv. Särskilt beaktas skolans värdegrund och samhällsuppdrag i relation till de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen och de grundläggande demokratiska värderingarna utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
*Kunskap och förståelse*
1\. redogöra för skolväsendets historiska utveckling i Sverige
2\. redogöra för skolväsendets organisation med utgångspunkt i relevanta styrdokument
*Färdighet och förmåga*
3\. analysera skolväsendets uppdrag och organisation ur ett lokalt, nationellt, internationellt och historiskt perspektiv
4\. kommunicera och diskutera skolans värdegrund och samhällsuppdrag i relation till de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen och de grundläggande demokratiska värderingarna utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
*Värderingsförmåga och förhållningssätt*
5\. kritiskt granska skolans värdegrund och samhällsuppdrag i relation till grundläggande demokratiska och mänskliga rättigheter samt till rådande maktordningar
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. I kursen ingår obligatoriska moment. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Bedömningsformer
Examinationen består av en skriftlig tentamen där lärandemål 1-5 examineras.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria. (2013). *Utbildning, demokrati, medborgarskap*.Malmö: Gleerups. Kap 1 – 9. (152 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan. (red.) (2018). *Att bli lärare*.(Första upplagan). Stockholm: Liber.Kap 34-38. (29 s).
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes. (2015). *Utbildningshistoria: en introduktion*. Studentlitteratur. Kap. 1, 2, 6, 24, 26. (86 s.)
Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger., & Liberg, Caroline. (2017). *Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare*. (Fjärde utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 1-6, 18-20. (242 s.)
Sandin, Bengt. & Sundkvist, Maria. (2014). *Barn, barndom och samhälle: svensk utbildnin*gshistoria.(Första upplagan) Malmö: Gleerup. Kap 1 – 9. (165 s.)
Schött, Kristina. (red.) (2015). *Studentens skrivhandbok*.(Tredje upplagan). Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. [http://www.skolverket.se]()
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.