UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Gäller från 2025-09-01

Kursplan, gäller från 2025-09-01

Benämning

Informatik: Systemutveckling

Engelsk benämning

Informatics: Systems Development

Kurskod

DA471A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2021-11-22

Fastställandedatum

2022-06-21

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c.

Huvudområde

MHINF / Informatik

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.

Innehåll

Kursen består av fyra delar: 1\. **Programmering 1 (4 hp)**: Utveckling av system är en form av problemlösning på olika nivåer. En nivå är att skapa algoritmer med vars hjälp ett problem kan lösas. Momentet introducerar strukturerad programmering för problemlösning. 2\. **Systemutveckling (3,5 hp)**: Att se utveckling av informationssystem som en repetitiv process bestående av cykler av kravinsamling, design, kodning och testningsiterativ introduceras. Varje cykel innebär realisering av en mindre del ny funktionalitet; ett inkrement. 3\. **Programmering 2 (5 hp**): Fundamentalt för utvecklingsprocessen är goda val av representation. Momentet ger en introduktion till objektorienterad representation och som bas för programmering. 4\. **Informations- och systemarkitektur och användbarhet (2,5 hp)**: Introduktion till användbarhet som en målsättning för utveckling av datorbaserade informationssystem. Utifrån delarna 1 till 4 avslutas kursen med att analysera befintliga system med avseende på samtliga steg som ingår i systemutvecklingsprocessen.

Lärandemål

**Kunskap och förståelse **Efter avslutad kurs ska studenten visa: - förståelse för betydelsen av användbarhet i informationssystem - förståelse för ett datorsystems funktion på maskinnivå - förståelse för hur internetkommunikation hanteras från ett programutvecklingsperspektiv - kunskap om grundläggande begrepp för strukturerad programmering - ett algoritmiskt tankesätt och förståelse för att använda informell logik vid utformandet av algoritmer - förståelse för användningen av ett modelleringsspråk i utveckling av datorprogram - förståelse för hur programmeringsparadigm som objektorientering används för att underlätta programutveckling - förståelse för betydelsen av strukturerade arbetssätt för systemutveckling **Färdighet och förmåga **Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk - använda ett modelleringsspråk vid framtagning av programvara - medverka till att skapa ett informationssystem utifrån ett användarorienterat perspektiv **Värderingsförmåga och förhållningssätt **Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - kritiskt resonera kring alternativa systemlösningar för ett givet informationsproblem

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer, samt självstudier. - Föreläsningarna syftar till att studenten ska utveckla en grundläggande begreppsbildning som behövs för att på ett aktivt sätt kunna delta i seminarier och laborationer. - Seminarierna syftar till att ge studenten ett forum för att skapa den kunskap och förståelse samt de värderingsförmågor och förhållningssätt som anges i lärandemålen. - Laborationerna syftar till att ge studenten möjlighet att tillgodogöra sig alla färdigheter och förmågor som anges i lärandemålen.

Bedömningsformer

Kursen omfattar följande examinationsmoment: 1\. Programmering 1: 4 hp (UG) – inlämningsuppgifter 2\. Systemutveckling: 3, 5 hp (UV) – skriftlig tentamen 3\. Programmering 2: 5 hp (UG) – inlämningsuppgifter 4\. System- och informationsarkitektur och användbarhet, 2,5 hp (UG) – muntlig redovisning/presentation och rapport För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget VG krävs dessutom betyget väl godkänd på tentamen i systemutveckling.

Kurslitteratur

- Gustavsson, T och Görling, S, *Att arbeta med systemutveckling*, 1st ed. Lund, 2019 - Haverbeke, M. (2018). *Eloquent JavaScript: A Modern Introduction to Programming* (3rd Edition), William Pollock (webbresurs) - Kernighan, B.W. (2021).* Understanding the Digital World - What you need to know about computers, the internet, privacy, and security, second edition, *Princeton University Press Utöver ovanstående litteratur kommer material finnas tillgängligt via kursens utbildningsplattform. Referenslitteratur: - Flanagan, David (2011) *JavaScript: The Definitive Guide*, 6th Edition, O’Reilly Media, Sebastopol - Crockford, Douglas (2008) *JavaScript: The Good Parts*, 1st Edition, O’Reilly Media, Sebastopol - Fitzgerald, B., Russo, N.L. & Stolterman, E. (2002). *Information Systems Development: Methods in Action*. Berkshire, McGraw-Hill - Garret, J.J. (2011). *The elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond (2nd edition)*, New Riders - Meadows, D. H. (2008). *Thinking in Systems: A Primer*, Chelsea Green Publishing - Sommerville, I. (2016). *Software Engineering* (10th Edition), Addison-Wesley - Sommerville, I. (2020). *Engineering Software Products: An Introduction to Modern Software Engineering*, Global Edition

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.