Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2025-09-01

Kursplan med gällandedatum 2025-09-01

Benämning

Introduktion till programmering

Engelsk benämning

Introduction to Programming

Kurskod

DA354B

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2023-12-05

Fastställandedatum

2023-12-12

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområden

CTDIO / Data- och informationsvetenskap, CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.

Innehåll

Kursen fokuserar på praktiska programmeringsfärdigheter, förankrade i relevant teori. Utgångspunkten är studentens arbete med specifika problem. Kursen behandlar: - Problemlösningsstrategier - användning av språkkonstruktioner från strukturerad programmering - implementering och utvärdering av egna program

Lärandemål

**Kunskap och förståelse**

För godkänd kurs ska studenten kunna: 1\. redogöra för grundläggande begrepp inom strukturerad programmering
2\. förklara utformande av program med utgångspunkt från formell logik och algoritmiskt tankesätt **Färdighet och förmåga**

För godkänd kurs ska studenten kunna: 3\. strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk
4\. självständigt från en problembeskrivning kunna analysera problem och konstruera ett fungerande program
5\. motivera sin programkod med avseende på lämpliga kontrollstrukturer, läsbarhet samt konventioner i aktuellt programmeringsspråk
6\. använda tredjeparts- och standardbibliotek vid programmering
7\. övergripande diskutera skillnader och likheter mellan strukturerad och objektorienterad programmering **Värderingsförmåga och förhållningssätt**

För godkänd kurs ska studenten kunna: 8\. kritiskt resonera kring alternativa lösningar för ett givet programmeringsproblem

Arbetsformer

Kursens arbetsformer inkluderar: - Föreläsningar: Introducerar för ämnet teori, grundläggande begrepp och koncept, algoritmiskt tänkande, samt programkonstruktion. - Laborationer och övningar: Studenterna praktiserar programutveckling genom att analysera problem och utifrån detta konstruera och implementera program. - Självstudier: Studenterna arbetar självständigt med kurslitteratur och övningar, både teoretiskt och praktiskt.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en serie av inlämningsuppgifter, uppdelade i tre grupperingar: - Inlämningsuppgifter - Del 1 (1.5 hp, UG) - Lärandemål: 1 - 6 - Inlämningsuppgifter - Del 2 (3 hp, UG) Lärandemål: 1- 6 - Inlämningsuppgifter - Del 3 (3 hp, UV) Lärandemål: 1 - 8 Inlämningsuppgifterna kan bl.a. innehålla programkod, skriftliga rapporter och muntliga presentationer. Betygsbedömning görs enligt kriterier som bifogas med varje uppgift.

Kurslitteratur

- Skansholm, Jan (2024). *Python från början*. Lund: Studentlitteratur AB

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.