Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Termodynamik och experimentell metodik
Engelsk benämning
Thermodynamics and Experimental Methodology
Kurskod
FY202A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-15
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik D.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 8/A8.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
Syfte
Genom att använda teoretiska modeller och logiskt tänkande lär sig studenten metoder för att sätta sig in i problem, planera och utföra en lösning på ett vetenskapligt och ingenjörsmässigt sätt och komma fram till och presentera ett resultat. Detta förbereder studenten på framtida problemlösning och utvecklar hens förmåga att resonera kring och verifiera resultat till problem som saknar facit.
Kursen består av experimentell metodik med tillämpningar inom termodynamik.
Innehåll
Experimentell metodik (2.5 hp)
- Mätvärdesbehandling, kurvanpassning av experimentellt uppmätt data
- Statistik med regressionsanalys
- Dimensionsanalys
- Laborationsarbete och rapportskrivning
Termodynamik (5.0 hp)
- Arbete, energi och värme
- Värmeöverföring/värmetransport
- Termodynamikens huvudsatser
- Medieegenskaper
- Kretsprocesser och värmemaskiner
- Termodynamisk verkningsgrad
- Riskanalys
- Laborationsarbete: Fasomvandling
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- visa förståelse för hur en genomförd studie dokumenteras och beskrivs på ett vetenskapligt sätt
- kunna förklara och tillämpa begrepp och relationer inom de delar av fysiken som gränsar till och inkluderar termodynamiken
- visa förståelse för fysikens karaktär som teoretisk och experimentell vetenskap
- kunna tolka, grafiskt åskådliggöra och förstå tabulerade data
- kunna tillämpa några av de metoder som används inom fysiken. Inom termodynamik ska studenten kunna beskriva olika fysikaliska/tekniska lösningar
Färdigheter och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- göra en enkel riskanalys för eget arbete
- planera och utföra fysikaliska experiment på ett säkert sätt och presentera arbetet och resultatet skriftligt i en teknisk rapport
- utföra enklare beräkningar på termodynamiska system (t.ex. verkningsgrad)
- använda sig av datorbaserade matematiska redskap (t.ex. Matlab/Octave) för att visualisera, analysera mätdata för att beskriva fysikaliska processer
Värdering och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera hur enklare laborationsarbete utförs på ett säkert sätt
- värdera ett modellsystems applicerbarhet i ett mer tillämpat system
- förhålla sig till en metods effektivitet och felkällor
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och laborationer.
Bedömningsformer
Krav för Godkänd: Godkänd inlämningsuppgift (2,5 hp), godkänd tentamen (4,5 hp) och godkänd laboration (0,5 hp)
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på tentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Hejman, Ulf, Laborationsförberedelser och instruktioner, experimentell metodik, Teknik och samhälle, Malmö högskola
- Tipler, P. A. och Mosca, G. (2008). Physics for Scientists and Engineers, Vol 1, 6th Edition, New York: W.H. Freeman and Company
- Kompletterande kursmaterial tillhandahålls elektroniskt.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.