Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Fritidspedagogik: Barndom i förändring
Engelsk benämning
Recreation and Education: Changes of Childhood
Kurskod
FP211B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-01-21
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 4 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om barns livsvillkor ur pedagogiska, historiska, och psykologiska perspektiv. Därmed ska studenterna tillägna sig handlingsberedskap att möta det enskilda barnet utifrån dess förutsättningar.
Kursen syftar vidare till att studenterna ska tillägna sig kunskap och medvetenhet om styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna organisera och leda fritidshemmets verksamhet.
Innehåll
Kursen behandlar olika syn på kunskap samt skolans och fritidshemmets styrdokument. I detta sammanhang behandlas vidare didaktikens centrala frågor.
Kursen behandlar även barns livsvillkor, lärande, uppfattningar om barndom och syn på barn i såväl ett samtida som historiskt perspektiv. Barns identitetsskapande behandlas utifrån perspektiv som klass, genus och etnicitet.
Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och ge exempel på barns livsvillkor
- jämföra olika pedagogiska teorier om barns lärande
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplanen för skolan och fritidshemmet
- använda relevanta teoretiska begrepp för att beskriva barns identitetsskapande, utifrån klass, genus och etnicitet
- använda estetisk gestaltning som utgångspunkt för reflektion över barns lärande ur pedagogiska perspektiv, samt redogöra för de estetiska uttrycksformernas betydelse för barns lärande och identitetsskapande
- diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur – med utgångspunkt i skollagen och läroplanen för skola och fritidshem
- författa en individuell text med iakttagande av gängse språkliga och vetenskapliga kriterier
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen, 9hp (Written examination, 9 credits)
I detta prov examineras mål 1, 2, 3, 4 och 6 genom att studenten gör en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Gestaltande presentation samt skriftlig reflektion, 6hp (Creative presentation and written reflection, 6 credits)
I detta prov examineras mål 5 och 7 genom att studenten i grupp gör en gestaltande presentation, samt att studenten gör en enskild skriftlig reflektion över barn lärande utifrån teorier om estetikens betydelse.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barnombudsmannen (2010). Upp till 18 år. Fakta om barn och ungdom. Stockholm: Barnombudsmannen (Ca 50 s. i urval).
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna. (2011). Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet, demokrati. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (Ca 50 s. i urval)
Engdahl, Ingrid. (2007). Med barnens röst. ”Ettåringar berättar om sin förskola. Individ, omvärld och lärande/Forskning nr 40 (s.9-47
Haglund, Björn. (2009) ’Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid ›afterschool-programs› och fritidshem’. Pedagogisk Forskning i Sverige 2009 årg 14 nr 1 s. 22–44.
Hammarén, Nils (2007). Identitet – vilka är du? Stockholm: Natur och kultur (96 s.)
Harju, Anne & Anne Brita Thoröd (2011). Child poverty in a Scandinavian welfare context – from children’s point of view. Child Indicator research (2011) 4:283-299. (16 s.).
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta(red).(2012) Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups utbildning AB. (Ca 100 s. i urval.).
Kylemark, Mimmi & Winther, Mia.(1999). Vad säger pedagogerna om inlärning och kunskap? Itis studiematerial. Delegationen för IT i skolan, Utbildningsdepartementet. (19 s.).
Lindstedt, Inger. (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur AB. (Ca 50 s. i urval)
Lärarförbundet. (2011). Lära, leva, utvecklas. Aspekter på fritidspedagogik och lärande. (36 s.) http://www.lararforbundet.se/web/olfi2.nsf/webStartFS?readform&R=Extern&P=&C=&S=
Marner, Anders & Örtegren Hans. (2003). En kulturskola för alla : estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv Stockholm : Myndigheten för skolutveckling (s. 11-98.).
http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?
Pihlgren, Ann S. (red) (2011). Fritidshemmet. Lund: Studentlitteratur. (s.1-181)
Skolverket (2011). Läroplanen för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet, Lgr. 11. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
UR (2007). Utbildningsradions program om Pedagogikens giganter.
http://www.ur.se/id/144892
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 100 sidor)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.