Kursplan hösten 2023
        
    
        Kursplan hösten 2023
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Perspektiv på förskolläraryrket
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: Perspectives on the Preschool Teaching Profession
        Kurskod
            FO703A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
        Fastställandedatum
            2022-05-24
        Gäller från
            2022-08-29
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO701A Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation (genomgången) 
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
    Avancerad nivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            A1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa och problematisera sina kunskaper om förskolläraryrket och förskollärarrollen samt dess relevans i samhället.
Innehåll
        Inom kursen problematiseras förskolläraryrkets förändring och kontinuitet med utgångspunkt i aktuell debatt och genom internationell och nationell forskning. Kursen ger också möjlighet för studenten att värdera och kommunicera sin egen kunskapsutveckling i relation till förskolans uppdrag. Kursen erbjuder studenten olika vetenskapliga perspektiv på förskolläraryrket. Tyngdpunkten ligger på att studenten själv tar ställning till och utvecklar en reflexiv uppfattning om yrkets roll och relevans i samhället.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• problematisera förskolläraryrkets förändring och kontinuitet i relation till olika pedagogiska perspektiv
• visa förmåga att göra kritiska bedömningar och dra pedagogiska slutsatser kring lärarrollen utifrån fiktiva lärarporträtt 
• kritiskt diskutera utvecklingen av den egna yrkesrollen i relation till förskolans uppdrag
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gruppdiskussioner, seminarier, föreläsningar och filmade inslag. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta ett stort ansvar för sin egen lärandeprocess.
Bedömningsformer
        Individuell muntlig presentation med skriftligt underlag, 9 hp. Examinerar mål 1 och 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
            Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: Liber (190 s.)
Hansen, David (2018). Bearing Witness to the Fusion of Person and Role in Teaching. The Journal of Aesthetic Education, 52 (4), pp. 21-48 (27 s.)
Higgins, Chris (2003). Teaching and the Good Life: A Critique of the Ascetic Ideal in Education. Educational Theory, 53 (2), pp. 131-154 (23 s.)
Korsgaard, Morten, T. (2019). Exploring the role of exemplarity in education: two dimensions of the teacher’s task. Ethics & Education, 14(3), pp. 271-284 (14 s.)
Lilja, Peter & Dahlbeck, Johan (2021). Lärarskap: en essä om vad det innebär att vara lärare. Pedagogisk Forskning i Sverige, 26(4): pp. 127-140. (14 s.)
Lilja, Peter & Dahlbeck, Johan (2019). In the Absence of Adults: Generations and Formation in ‘Hunt for the Wilderpeople’. Journal of Philosophy of Education, 53(2), pp. 407-424 (18 s.)
Maxwell, Bruce (2015). ‘Teacher as Professional’ as Metaphor: What it Highlights and What it Hides. Journal of Philosophy of Education, 49 (1), pp. 86-106 (20 s.)
Reagan, Timothy (2010). ”The Professional Status of Teaching” in: Bailey, Richard, Barrow, Robin, Carr, David & McCarthy, Christine (eds.). The SAGE handbook of Philosophy of Education. London: SAGE, pp. 209-221 (12 s.)
Dessutom tillkommer individuellt vald litteratur i relation till studentens examinationsuppgift.
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).