Kursplan hösten 2016
        
    
        Kursplan hösten 2016
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Förskola och förskollärarprofession i förändring
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: Preschool and Profession in Change
        Kurskod
            FO702A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2015-10-05
        Gäller från
            2015-10-05
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO701A Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation (genomgången) 
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
    Avancerad nivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            A1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper och problematiserar den egna utvecklingen och professionens förändring och kontinuitet. Vidare syftar kursen till att studenten omsätter kunskaper, aktuella frågor och analyser i organiserande och genomförande av en vetenskaplig konferens.
Innehåll
        Inom kursen studeras förskolans och förskollärarprofessionens förändring och kontinuitet genom aktuell internationell och nationell forskning, relevanta rapporter, vägledande dokument och debatt. Kursen ger också möjlighet för studenten att värdera och kommunicera sin egen kunskapsutveckling i relation till förskolans uppdrag. Kursens frågor och teman belyses och behandlas inom ramen för en vetenskaplig konferens som anordnas av studenterna själva. Studentens individuella insats handlar om att skriva fram abstract till konferensen, granska andra studenters bidrag, presentera sitt eget bidrag inom ramen för en konferens session, och ta aktivt del i konferensens genomförande. Inom ramen för kursen ges vidare möjlighet att utvärdera och diskutera utbildningens innehåll och form.
Som en del av akademisk literacy behandlas och examineras här studentens förmåga skriva fram ett vetenskapligt och teoretiskt förankrat abstract, samt presentera detta på ett tydligt och kommunikativt sätt inom ramen för en konferens.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera förskollärarprofessionens förändring och kontinuitet
 - värdera den egna kunskapsutvecklingen i relation till förskolans aktuella uppdrag
 - organisera och genomföra en vetenskaplig konferens om aktuella frågor i förskola och förskollärarprofession
 
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
        Gruppvis planering och genomförande av, samt individuellt deltagande i, vetenskaplig konferens (mål 1, 2, 3)
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Brante, T. (2014) Den professionella logiken. Hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället Stockholm: Liber (360 s.)
Colnerud, G. & Granström, K. (2015) Respekt för lärarprofessionen. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: Liber (190 s.)
Florin, C. (1990) Kampen om katedern: feminiserings- och professionaliseringsprocessen inom svenska folkskolans lärarkår 1860-1906. Stockholm: JÄMFO
http:www.diva-portal.org/smash/get/diva2:642087/FULLTEXT02.pdf
Kusima, M & Sandberg, A. (2011) ”Preschool teachers’ and student preschool teachers’ thoughts about professionalism in Sweden”. In: Dalli, C & Urban, M (eds) Professionalism in Early Childhood Education and Care London: Routledge, pp. 55-64. (11 s.)
Lilja, P. Negotiating Teacher Professionalism. On the Symbolic Politics of Sweden’s Teacher Unions. Malmö: Malmö University. (kap 3 & 7, 33 s.)
Reagan, T. (2010) ”The Professional Status of Teaching” in: Bailey, R., Barrow, R., Carr, D. & McCarthy, C. (eds.) The SAGE handbook of Philosophy of Education London: Sage, pp. 209-221 (12 s.)
Vallberg-Roth, A-C. (2011) De yngre barnens läroplanshistoria. Lund: Studentlitteratur. (200 s)
Dessutom tillkommer individuellt vald litteratur i relation till studentens examinationsuppgift.
Kursvärdering
        Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.