Kursplan hösten 2020
        
    
        Kursplan hösten 2020
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement and Documentation
        Kurskod
            FO701A
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
        Fastställandedatum
            2020-05-19
        Gäller från
            2020-08-31
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO207A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor (genomgången) 
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
    Avancerad nivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            A1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om utvecklings- och kvalitetsarbete i förskola.
Innehåll
        Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken. Förskollärarens ansvar att utvärdera och utveckla en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet diskuteras i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan mellan hem, förskola och andra aktörer.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Granska och värdera hur dokumentations- och bedömningsformer används och kan användas i förskoleverksamhet
2. Diskutera och kritiskt förhålla sig till utbildning i förskola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
3. Formulera mål och strategier för förskolans systematiska kvalitetsarbete 
4. Formulera och motivera konkreta förslag för förskolans utvecklingsarbete i samverkan med barn, vårdnadshavare och/eller andra aktörer i förskolan
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att de studerande deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
        Prov 1: Paper (Paper), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-3.
Prov 2: Projektplan med gestaltning (Project plan with Performance), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Alasuutari, Maarit, Markström, Ann-Marie, & Vallberg-Roth, Ann-Christine (2014). Assessment and Documentation in Early Childhood Education. New York: Routledge (149 s)
Biesta, Gert (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (260 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande – Postmoderna perspektiv exemplet förskolan. 3. uppl. Liber: Stockholm (295 s)
Eidevald, Christian (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s)
Kroksmark, Tomas. (red.) (2014). Förskola på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Markström, Ann-Marie & Simonsson, Maria (2013). Utvecklingssamtal i förskolan. Lund: Studentlitteratur (133 s)
Markström, Ann-Marie & Simonsson, Maria (2013). Utvecklingssamtal i förskolan. Lund: Studentlitteratur (133 s)
Scherp, Hans-Åke. & Scherp, Gunn-Britt. (2016). Kvalitetsarbete och analys: för lärande i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur (198 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s)
Öhman, M. (2016). Samspelsbar och samtalsklar: om samtal i förskolan och skolan. Stockholm: Liber (240 s)
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).