Kursplan hösten 2019
        
    
        Kursplan hösten 2019
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement and Documentation
        Kurskod
            FO701A
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2019-06-28
        Gäller från
            2019-09-02
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO207A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor (genomgången) 
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
    Avancerad nivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            A1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
        Syfte
        Kursen syftar till att de studerande ska fördjupa sina kunskaper om förskollärarens ansvar för förskolans utveckling samt kvalitetsarbete i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan.
Innehåll
        Innehåll och mål studeras såväl som delar och ur ett helhetsperspektiv. Centrala kunskapsområden är:
- Kvalitetsdiskurser och kvalitetsarbete i praktiken (uppföljning, utveckling och utvärdering),
 - Dokumentation och bedömning,
 - Samverkan, dialog och delat ansvar mellan hem och förskola.
 
Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete. Kvalitetsarbete diskuteras i förhållande till bedömning, dokumentation och samverkan.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över och formulera mål och strategier för kvalitetsarbete i förskola ur ett likvärdighetsperspektiv
 - granska och värdera hur dokumentations- och bedömningsformer används och kan användas i förskoleverksamhet
 - planera, gestalta och utvärdera kvalitet i ett projekt som inkluderar samverkan med vårdnadshavare om barns utveckling, lärande och välbefinnande
 
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att de studerande deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. De studerande förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, utöver de schemalagda aktiviteterna som kursen bygger på.
Bedömningsformer
        Prov 1: Paper (Paper), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig projektplan med muntlig presentation (Project plan and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Alasuutari, Maarit, Markström, Ann-Marie, & Vallberg-Roth, Ann-Christine (2014). Assessment and Documentation in Early Childhood Education. New York: Routledge (149 s). Finns som e-bok på Orkanenbiblioteket!
Biesta, Gert (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (148 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande – Postmoderna perspektiv exemplet förskolan, 3. uppl. Liber: Stockholm (295 s)
Eidevald, Christian (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s)
Lindgren, Anne-Li (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerups (128 s)
Scherp, H. & Scherp, G. (2016). Kvalitetsarbete och analys: för lärande i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur. (198 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Skolinspektionen (2018). Förskolans kvalitet och måluppfyllelse –ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan. Stockholm: Skolinspektionen (70 s).
Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig?: barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur (110 s)
Öhman, M. (2016). Samspelsbar och samtalsklar: om samtal i förskolan och skolan. Stockholm: Liber (240 s).
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s).
Ytterligare litteratur tillkommer vid kursstart, varav minst två internationellt publicerade vetenskapliga artiklar. Dessa väljs i samråd med handledare.
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).