Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2020-08-31

Kursplan med gällandedatum 2020-08-31

Benämning

Barndom och lärande: Musik och barns mångsidiga utveckling

Engelsk benämning

Childhood and Education: Music and Children’s Multidimensional Development

Kurskod

FO262A

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2019-12-28

Gäller från

2020-08-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO261A Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolebarns mångsidiga utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i musikskapande med barn.

Innehåll

Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingsvetenskapligt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Kursen behandlar även vad musik kan innebära i praktiken för verksamheten, dess innehåll och utformning, med fokus på barns mångsidiga utveckling. Inom ramen för akademisk literacy fördjupar studenten sin förståelse för och kompetens kring referenshantering.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för och diskutera teorier om barns utveckling ur ett historiskt och förskolespecifikt perspektiv.
2. Resonera kring betydelsen av lek och relationer för barns mångsidiga utveckling, lärande och välbefinnande.
3. Planera och genomföra en musikstund.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom två delprov. Den första utgörs av en hemtentamen som examinerar lärandemål 1 och 2. Den andra delen utgörs av en muntlig och gestaltande tentamen och examinerar lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. Stockholm: Liber (240 s)
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur (150 s)
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Hahne, Ingvar (red.) (2012). Våra bästa barnvisor. (2., [rev.] uppl.) Danderyd: Notfabriken (283 s)
Holmberg, Ylva (red.) (2014). Rösträtt: musik på barns villkor. Stockholm: Gehrman (154 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (250 s)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (2004). Elefantboken barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken (208 s)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).