Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Barndom och lärande: Musik och barns mångsidiga utveckling
Engelsk benämning
Childhood and Education: Music and Children’s Multidimensional Development
Kurskod
FO262A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-08-14
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO261A Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om barns mångsidiga utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i musikskapande med barn.
Innehåll
Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Kursen behandlar även vad musik kan innebära i praktiken för verksamheten och dess innehåll samt utformning, med fokus på barns mångsidiga utveckling. Inom ramen för akademisk literacy fördjupar studenten sin förståelse för och kompetens kring referenshantering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera utvecklingspsykologiska teorier ur ett historiskt och förskolespecifikt perspektiv
- resonera kring betydelsen av lek, musik och relationer för barns mångsidiga utveckling och välbefinnande
- planera och genomföra en musikstund
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, föreläsningar samt workshops i musik. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursen examineras i två delar, där den första utgörs av en skriftlig tentamen som examinerar lärandemål 1 och 2. Den andra delen utgörs av en muntlig och gestaltande tentamen och examinerar lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt: Stockholm: Liber (240 s)
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur (150 s)
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Hahne, Ingvar (red.) (2012). Våra bästa barnvisor. (2., [rev.] uppl.) Danderyd: Notfabriken (283 s)
Holmberg, Ylva (red.) (2014). Rösträtt: musik på barns villkor. Stockholm: Gehrman (154 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (250 s)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (2004). Elefantboken barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken (208 s)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).