Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2019-09-02

Kursplan med gällandedatum 2019-09-02

Benämning

Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola

Engelsk benämning

Childhood and Education: Pedagogy and Music in Preschool

Kurskod

FO261A

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2019-06-05

Gäller från

2019-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om pedagogik i förskola. Kursen syftar även till att studenten ska introduceras till musik i förskolan.

Innehåll

Inom kursen studeras förskolans värdegrund och uppdrag. Utbildning i förskola studeras utifrån ett pedagogiskt perspektiv inom vilket omsorg, utveckling och lärande ses som en helhet. Barns erfarenheter och lek studeras i förhållande till pedagogik, praktik och musik i förskola. En sångaktivitet planeras, genomförs och diskuteras. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• Redogöra för förskolans värdegrund och uppdrag
• Redogöra för begreppen omsorg, utveckling, lek och lärande samt problematisera dem ur ett pedagogiskt helhetsperspektiv
• Planera och genomföra en sångaktivitet utifrån barns erfarenheter och lek

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, föreläsningar samt workshops i musik. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig och gestaltande examination (Oral Exam and Performance), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänt på kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och minst betyget Godkänd på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Barnkonventionen, FN:s konvention om barnets rättigheter (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s.) (tillgänglig på Internet)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (s. 61-222) (160 s.)
Hahne, Ingvar (red.) (2012). Våra bästa barnvisor. (2., [rev.] uppl.) Danderyd: Notfabriken (283 s.)
Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018). Stockholm: Skolverket (20 s.) (tillgänglig på Internet)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (2004). Elefantboken – barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken (208 s.)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Diss. Stockholm: Stockholms universitet (247 s.)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & kultur (281 s.)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s.)
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2018). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Andra upplagan Stockholm: Liber (209 s.)
Öksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (128 s.)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).