Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Barndom och lärande: Perspektiv på barndom
Engelsk benämning
Childhood and Education: Perspectives on Childhood
Kurskod
FO259A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-05-26
Gäller från
2021-05-26
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO257A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndomens sociologi och barns aktörskap med relevans för förskolans utbildning.
Innehåll
Med utgångspunkt i ett barndomssociologiskt perspektiv behandlar kursen barns sociala villkor och vardagsliv i förskola. Genom bearbetning av aktuell forskning och empiri från en etnografisk studie analyserar och synliggör studenten förskolebarnets aktörskap och kollektiva kulturer. Vidare studeras relationer mellan storskaliga förhållanden och barns småskaliga handlingar, samt dessa relationers betydelse för barns varierade villkor i förskola. Barns rättigheter, etiska riktlinjer och pedagogiska överväganden har en central plats i kursens diskussioner och uppgifter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. planera och genomföra en etnografisk studie med stöd i adekvata metodologiska och etiska ställningstaganden
2. återge, tolka och förklara förskolebarns aktörskap och sociala villkor med hjälp av relevanta barndomsteoretiska begrepp
3. beskriva och problematisera relationer mellan barns varierade villkor, barndomskonstruktioner och storskaliga förhållanden.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och workshops för bearbetning av kursens innehåll och uppgifter.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. Fifth edition. Los Angeles: Sage Publications (482 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Artiklar och andra källor tillkommer under kursen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).