Kursplan våren 2024
        
    
        Kursplan våren 2024
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Förskolans, skolans och barndomens framväxt
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: History of Preschool, School and Childhood
        Kurskod
            FO253A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
        Fastställandedatum
            2022-10-26
        Gäller från
            2023-01-16
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO252A Barndom och lärande: Barns mångsidiga utveckling (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om förskolans och skolväsendets framväxt, samt få förståelse för barndomens förändrade innebörder ur ett utbildningspolitiskt och historiskt perspektiv.
Innehåll
        Inom kursen studeras skolväsendets och förskolans framväxt, i förhållande till bland annat jämställdhetsdebatten och kvinnans frigörelse. Vidare behandlas barndom som begrepp, samt dess förändrade innebörder över tid och i förhållande till utbildningspolitiska strömningar.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för skolväsendets och förskolans framväxt i relation till samhällskontext och politiska processer.
2. Beskriva och problematisera barndomens förändrade innebörder i en utbildningspolitisk och historisk kontext.
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
        Kursen examineras genom ett skriftligt prov, 9 hp. I detta prov examineras samtliga lärandemål.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
            Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2010). Barndomens historiska framväxt. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Liber (20 s)
Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2022). Skola och medborgarfostran: Mellan pedagogik, vetenskap och moral. Lund: Studentlitteratur.
Florin, Christina & Nilsson, Bengt (2000). ’Något som liknar en oblodig revolution’: jämställdhetens politisering under 1960- och 70-talen. Uppsala: Jämställdhetskommittén (98 s)
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid (2019). Förskolans historia: förskolepolitik, barn och barndom. Malmö: Gleerups (206 s)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
        Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
        Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.