Kursplan våren 2020
        
    
        Kursplan våren 2020
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Förskolans, skolans och barndomens framväxt
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: History of Preschool, School and Childhood
        Kurskod
            FO253A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2019-11-12
        Gäller från
            2020-01-20
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO252A Barndom och lärande: Barns mångsidiga utveckling (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om förskolans och skolväsendets framväxt, samt förståelse för barndomens förändrade innebörder ur ett utbildningspolitiskt och historiskt perspektiv.
Innehåll
        Inom kursen studeras skolväsendets och förskolans framväxt, i förhållande till bland annat jämställdhetsdebatten och kvinnans frigörelse. Vidare behandlas barndom som begrepp, samt dess förändrade innebörder över tid och i förhållande till utbildningspolitiska strömningar.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för skolväsendets och förskolans framväxt
- redogöra för och problematisera barndomens förändrade innebörder i en utbildningspolitisk och historisk kontext
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
        Skriftlig examination (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2010). Barndomens historiska framväxt. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Liber (20 s)
Florin, Christina & Nilsson, Bengt (2000). ”’Något som liknar en oblodig revolution’: jämställdhetens politisering under 1960- och 70-talen”. Uppsala: Jämställdhetskommittén (98 s)
Heywood, Colin (2005). Barndomshistoria. Lund: Studentlitteratur (337 s)
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid (2019). Förskolans historia: förskolepolitik, barn och barndom. Malmö: Gleerups (206 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 1-4) (25 s)
Richardsson, Gunnar (2010). Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu. Lund: Studentlitteratur (287 s)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).