Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Benämning

Barndom och lärande: Barns mångsidiga utveckling

Engelsk benämning

Childhood and Education: Children’s Multidimensional Development

Kurskod

FO252A

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2018-08-14

Gäller från

2018-09-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO251A Barndom och lärande: Pedagogik i förskola (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om barns mångsidiga utveckling.

Innehåll

Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Inom ramen för akademisk literacy fördjupar studenten sin förståelse för och kompetens kring referenshantering.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • Redogöra för och problematisera utvecklingspsykologiska teorier ur ett historiskt och förskolespecifikt perspektiv.
  • Resonera kring betydelsen av lek och relationer för barns mångsidiga utveckling, lärande och välbefinnande.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Skriftlig tentamen (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt: Stockholm: Liber (240 s)
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur (150 s)
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (250 s)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).