Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor
Engelsk benämning
Childhood and Education: Perspectives on Childhood and Children's Life Conditions
Kurskod
FO237A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-05-07
Gäller från
2019-05-07
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO206A Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndom och barns vardagliga villkor genom teoretiskt grundade analyser av empiri.
Innehåll
Inom kursen behandlas olika teoretiska ansatser och kunskapsformer för att belysa barndomsforskningens tvärvetenskapliga grunder och tydliggöra samband mellan empiri, teori, analys och kunskap. Empiri i form av olika barnkulturella uttryck, sociala medier, film och texter analyseras och diskuteras i förhållande till vardagsliv och förskola i lokala och globala sammanhang.
Studenten bearbetar kursens innehåll såväl individuellt som gemensamt med kurskamrater. Inom ramen för en individuell undersökning ges studenten möjlighet att bearbeta ett valt område med stöd i relevant forskning och teori.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för aktuella frågor, begrepp och teorier inom barndomsforskning
- analysera empiri med hjälp av adekvata barndomsteoretiska perspektiv och begrepp
- jämföra och problematisera föreställningar om barn och barndom ur historiskt, socialt och kulturellt perspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, litteraturstudier, seminarier för bearbetning av empiri och teori, argumenterade samtal samt kamratgranskning.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs väl godkänt på prov 1.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Corsaro, William A (2017) The Sociology of Childhood. Fourth edition. Los Angeles: Sage Publications (482 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007) Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (200 s)
Metodlitteratur samt internationellt publicerade artiklar tillkommer vid kursens start.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).