Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor
Engelsk benämning
Childhood and Education: Perspectives on Childhood and Children's Life Conditions
Kurskod
FO227A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-05-11
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO226A Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna utvecklar fördjupade kunskaper om barns kultur och livsvillkor ur ett lokalt och internationellt perspektiv.
Innehåll
Inom kursen ges möjlighet att studera förhållandet mellan barns individuella och gemensamma kultur (såsom kommunikation, relationer, vardagliga rytmer) och lokala, globala föreställningar om barndom och utbildning. Kursen behandlar också barns livsvillkor och möjligheter i ett internationellt perspektiv. Politiskt och socialt upphöjda begrepp som värdegrund, hållbar utveckling, hälsa och utbildning analyseras i relation till barndom och barns livsvillkor. Inom ramen för akademisk literacy syftar kursen till att studenterna utvecklar självständighet i argumentation, problemformulering, analys och vetenskapligt skrivande. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- söka och sammanställa kvantitativa data samt utifrån dessa jämföra, analysera och dra slutsatser om barns rättigheter och livsvillkor ur ett internationellt perspektiv
- problematisera förhållanden mellan barndom, utbildning och familj i lokala och globala sammanhang
- genomföra en etnografisk studie i vilken barns kultur analyseras utifrån ett barndomsteoretiskt perspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Muntlig presentation av kvantitativ studie (Oral Presentation), 5 hp. Examinerar mål 1 och 2.
Etnografisk studie och paper (Etnographic Study and Paper), 10 hp. Examinerar mål 2 och 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Corsaro, William A (2014) The Sociology of Childhood. Fourth edition. Los Angeles: Sage Publications (374 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007) Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Johansson, Barbro & Karlsson, MariAnne (red.) (2013) Att involvera barn i forskning och utveckling. Lund: Studentlitteratur (200 s)
Lokala och internationella källor och styrdokument tillkommer.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).