Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Fastighetsvetenskap: Vetenskapliga perspektiv och metoder för fastighetsvetare
Engelsk benämning
Scientific Methodology in Real Estate Science
Kurskod
FF320F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2013-08-20
Fastställandedatum
2022-06-20
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
FF312F Fastighetsvetenskap: Finansiering och värdering av fastigheter, 7,5 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Fastighetsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 61-90 hp.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall utveckla en förståelse för olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter och relatera dessa till konkreta forskningsmetoder. Syftet är även att studenten skall utveckla en fördjupad förståelse av relationen mellan vetenskaplig teori och praktik genom att planera ett vetenskapligt arbete inom området fastighetsvetenskap och därigenom utveckla både sitt akademiska skrivande och förståelsen för ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
1 Vetenskapsteori och filosofi
- Vetenskapsteori – olika kunskapsteoretiska utgångspunkter
- Vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig forskning anpassad till det tvärvetenskapliga ämnet fastighetsvetenskap.
- Rättsvetenskapliga metodansatser
- Kvantitativa och kvalitativa metoder
2 Vetenskapligt språk och skrivande
- Akademiskt skrivande inför självständigt arbete.
- Seminariebehandling och opponering.
3 Problematiseringspapper (projektplan)
- Introduktion till det självständiga arbetet
- Muntlig framställning – leda och delta i diskussion kring vetenskapliga frågor
- Identifiera ett vetenskapligt problem och motivera detta både vetenskapligt och för den fastighetsvetenskapliga praktiken.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för olika vetenskapsteoretiska synsätt och hur dessa synsätt förhåller sig till vetenskapliga metoder
2. definiera begrepp och redogöra för teoribildningar inom vetenskapsteori
3. urskilja olika forskningsmetoders tillämpningar och begränsningar
4. redogöra för vad som kännetecknar ett vetenskapligt skrivande och hur olika former av vetenskapliga texter är uppbyggda
5. analysera och kritiskt värdera hur en vetenskaplig text bygger upp en argumentation
6. formulera frågeställningar och välja lämpliga metoder för att besvara dessa i självständiga arbeten
7. urskilja och analysera olika vetenskapliga och metodologiska ansatser
8. välja metod i relation till problemställning och diskutera metodens för- och nackdelar
9. vetenskapligt uttrycka sig skriftligt och muntligt
10. kritiskt granska problemställningar, teorier, metoder och forskningsresultat inom fastighetsvetenskap
11. använda sitt omdöme för att värdera olika vetenskapliga metoder och hur de passar olika syften
12. reflexivt diskutera olika etiska frågor inom forskningen på en grundläggande nivå
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier, handledning samt självstudietid.
Bedömningsformer
Seminarium 1 med skriftlig och muntlig redovisning: 1,5hp UG (Lärandemål: 4, 5)
Examineras individuellt
Seminarium 2 med skriftlig och muntlig redovisning: 1,5hp UG (Lärandemål: 1, 2, 3, 7, 12)
Examineras individuellt.
Slutseminarium med muntlig opponering; 1,5hp UG (Lärandemål: 9, 10, 11, 12)
Opponering görs i uppsatsgrupp, men seminariet examineras individuellt.
Problematiseringspaper (projektplan) som skriftlig redovisning: 3hp UV (Lärandemål: 1, 2, 6, 8, 9, 10)
Problematiseringspaper skrivs i uppsatsgrupp.
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd projektplan samt godkända seminarieuppgifter.
Kurslitteratur
- Alvehus, J. (senaste upplagan). Problemformulering. Lund: Studentlitteratur AB.
- Alvesson, M. & Deetz, S. (senaste upplagan). Kritisk samhällsvetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur AB.
- Alvesson, M. & Sköldberg, K. (senaste upplagan). Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur AB.
- Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur AB.
- Bell, E., Harley, B. & Bryman, A. (senaste upplagan). Business Research Methods. OUP Oxford.
- Bogdan, M. (senaste upplagan). Komparativ rättskunskap. Stockholm: Norstedts Juridik.
- Djurfeldt, G, Larsson, R. & Stjärnhagen, O. (senaste upplagan). Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur AB.
- Eldén, S. Forskningsetik. (senaste upplagan). Vägval i samhällsvetenskapliga studier. Lund: Studentlitteratur AB.
- Jarrik, A. & Josephson, O. (senaste upplagan). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur.
- Kristensson Uggla, B. (senaste upplagan). En strävan efter sanning. Vetenskapens teori och praktik. Lund: Studentlitteratur AB.
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (senaste upplagan). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur AB.
- Nääv, M. & Zamboni, M. (red.) (senaste upplagan). Juridisk metodlära. Lund: Studentlitteratur AB.
- Rienecker, L. & Stray Jorgensen, P. (senaste upplagan). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
- Sandgren, C. (senaste upplagan). Rättsvetenskap för uppsatsförfattare: Ämne, material, metod och argument. Stockholm: Norstedts Juridik.
- Av studenten vald litteratur tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.