UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2018

Kursplan hösten 2018

Benämning

Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen

Engelsk benämning

Real Estate Science: Service Management in Real Estate

Kurskod

FF302F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2016-08-29

Fastställandedatum

2016-02-05

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen FF301G Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, 7,5 hp.

Huvudområde

Fastighetsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår inom huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 1-30 hp.

Syfte

Kursen utgår från ett serviceperspektiv och syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om och förståelse av hur man driver en värdeskapande verksamhet i fastighetsbranschen i enlighet med en servicelogik.

Innehåll

Kursen belyser teorier om och modeller för serviceperspektiv och servicelogikmedfokus på fastighetsbranschen:
  • tjänster och tjänstekonkurrens
  • servicevinstlogik
  • tjänstekvalitet och styrning av tjänstekvalitet
  • tjänsteerbjudande
  • kund- och relationsinriktad organisation och ledning
  • relationskommunikation
  • varumärke och image
  • servicekultur och servicestrategi

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
1. kunskap om och förståelse av servicelogikens grunder och förutsättningar
2. kunskap om och förståelse av servicevinstlogik
3. tjänstekvalitet och kvalitetsstyrning
4. kunskaper om och förståelse av kund- och relationsorienterad ledning av tjänsteverksamhet i fastighetsbranschen
5. kunskaper om grunderna för akademiskt förhållningssätt och skrivande
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
6. visa förmåga att tillämpa servicelogik vid analys av fastighetsrelaterade verksamheter
7. kunna värdera tjänstekvalitet inom fastighetsbranschen
8. visa förmåga att i grupp muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem samt föreslå lösningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
9. visa insikter om förutsättningar för att leda, organisera och styra verksamheter utifrån en servicelogik

Arbetsformer

Arbetsformerna består av föreläsningar, handledning, seminarier varav obligatoriskt praktikfallseminarium och obligatoriskt projektseminarium.
Projektarbetet genomförs i grupp.

Bedömningsformer

Krav för betyget Godkänd:
Godkänt deltagande vid praktikfallsseminarium: 1 hp (UG)(lärandemål 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 ),
Godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete: 2,5 hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9)
Godkänd tentamen: 4 hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3,4, 6, 7,9)
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänt projektarbete (2,5 hp) samt väl godkänd tentamen, 4 hp.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste upplagan). Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, Lund.
  • Grönroos, C. (senaste upplagan ). Service management och marknadsföring – Kundorienterat ledarskap i servicekonkurrensen. Liber, Stockholm.
  • Aktuella artiklar och material tillkommer. (Tillgängligt elektroniskt)
Referenslitteratur:
  • Backman, J. (senate upplagan). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
  • Hammar Chiriac, E. & Hempel, A. (red.). (2013). Handbok för grupparbeten – att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Studentlitteratur, Lund.
  • Högberg, A-L. & Högberg, E. (senaste upplagan). Kunddriven fastighetsförvaltning. Liber, Stockholm.
  • Normann, R. (senaste upplagan). Service management. Liber, Stockholm.
  • Söderlund, M. (senaste upplagan). Kundmötet. 1. uppl. edn, Liber, Malmö.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.