Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen
Engelsk benämning
Real Estate Science: Service Management in Real Estate
Kurskod
FF302F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-02-05
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen FF301G Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, 7,5 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Fastighetsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår inom huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 1-30 hp.
Syfte
Kursen utgår från ett serviceperspektiv och syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om och förståelse av hur man driver en värdeskapande verksamhet i fastighetsbranschen i enlighet med en servicelogik.
Innehåll
Kursen belyser teorier om och modeller för serviceperspektiv och servicelogikmedfokus på fastighetsbranschen:
- tjänster och tjänstekonkurrens
- servicevinstlogik
- tjänstekvalitet och styrning av tjänstekvalitet
- tjänsteerbjudande
- kund- och relationsinriktad organisation och ledning
- relationskommunikation
- varumärke och image
- servicekultur och servicestrategi
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
1. kunskap om och förståelse av servicelogikens grunder och förutsättningar
2. kunskap om och förståelse av servicevinstlogik
3. tjänstekvalitet och kvalitetsstyrning
4. kunskaper om och förståelse av kund- och relationsorienterad ledning av tjänsteverksamhet i fastighetsbranschen
5. kunskaper om grunderna för akademiskt förhållningssätt och skrivande
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
6. visa förmåga att tillämpa servicelogik vid analys av fastighetsrelaterade verksamheter
7. kunna värdera tjänstekvalitet inom fastighetsbranschen
8. visa förmåga att i grupp muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem samt föreslå lösningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
9. visa insikter om förutsättningar för att leda, organisera och styra verksamheter utifrån en servicelogik
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, handledning, seminarier varav obligatoriskt praktikfallseminarium och obligatoriskt projektseminarium.
Projektarbetet genomförs i grupp.
Bedömningsformer
Krav för betyget Godkänd:
Godkänt deltagande vid praktikfallsseminarium: 1 hp (UG)(lärandemål 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 ),
Godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete: 2,5 hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9)
Godkänd tentamen: 4 hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3,4, 6, 7,9)
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänt projektarbete (2,5 hp) samt väl godkänd tentamen, 4 hp.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste upplagan). Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, Lund.
- Grönroos, C. (senaste upplagan ). Service management och marknadsföring – Kundorienterat ledarskap i servicekonkurrensen. Liber, Stockholm.
- Aktuella artiklar och material tillkommer. (Tillgängligt elektroniskt)
Referenslitteratur:
- Backman, J. (senate upplagan). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
- Hammar Chiriac, E. & Hempel, A. (red.). (2013). Handbok för grupparbeten – att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Studentlitteratur, Lund.
- Högberg, A-L. & Högberg, E. (senaste upplagan). Kunddriven fastighetsförvaltning. Liber, Stockholm.
- Normann, R. (senaste upplagan). Service management. Liber, Stockholm.
- Söderlund, M. (senaste upplagan). Kundmötet. 1. uppl. edn, Liber, Malmö.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.