Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Engelska och lärande: Språkutveckling och språkundervisning
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language Development and Language Teaching
Kurskod
EN437B
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-09-29
Gäller från
2021-09-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN431B Engelska och lärande: Texter, kommunikation och språkkunskaper (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sina kunskaper om Virtual Exchange (VE) som läraktivitet. Kursen syftar dessutom till att studenten ska utveckla sin egen språkförmåga i engelska.
Innehåll
I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll. Vidare fokuserar kursen på studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4-6 perspektiv samt förmåga att fungera som lärare i engelska i enlighet med ett kommunikativt ideal. I kursen bearbetas studenternas erfarenheter av samarbete i engelska genom VE.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori
- redogöra för och jämföra olika teorier om lärande och utveckling
- planera och presentera en tematiskt uppbyggd och teoretiskt förankrad lektionssekvens för skolår 4–6
- förklara och diskutera centrala teoretiska och didaktiska begrepp gällande VE som läraktivitet.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig reflektionsportfolio (Written Reflection Portfolio) 8hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation). 4hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För VG på kursen krävs VG för prov 1.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gibbons, Pauline (2002). Scaffolding Language, Scaffolding Learning. Teaching second language learners in the mainstream school. Portsmouth: Heinle & Heinle (185 s.)
Lightbown, Patsy, Spada, Nina (2013). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. (272 s.)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (66 s.)
Lundahl, Bo (2022). Texts, topics and tasks: Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (268 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur och Kultur. Kapitel 5, 6 och 8 (175 s.)
O´Dowd, Robert (2020). A transnational model of virtual exchange for global citizenship education. Language Teaching, Oct 2020, 53:4, (14 s)
Säljö, Roger (2015). Lärande – en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups. (172 s.)
Skolverket (2011). The Curriculum for the Compulsory School. Stockholm: Skolverket (304 s.)
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Stockholm: Skolverket och Fritzes. (23 s.)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (176 s.)
Kortare texter kan tillkomma
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).