Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Engelska och lärande: Kommunikativ språkundervisning
Engelsk benämning
English Studies and Education: Communicative Language Teaching
Kurskod
EN433B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-06-15
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska inhämta kunskaper och utveckla medvetenhet om lärande, språkutveckling, engelskspråkiga texter skrivna för barn och deras användning samt om språkundervisning för att kunna undervisa i engelska i ett 4-6-perspektiv och i enlighet med skolans styrdokument. Härvid fästs särskild stor vikt vid ett tematiskt och kommunikativt lärande i ett interkulturellt perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om bedömning för och av lärande. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument, barns språkutveckling ur ett andra- och tredjespråksperspektiv, bedömning av språkutveckling samt frågor om kultur, identitet, mångspråkighet och engelska som globalt kontaktspråk. Vidare fokuserar kursen läromedelsanalys, materialval samt planeringen och den teoretiskt underbyggda utformningen av undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling och bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Vidare fokuseras studentens egen språkutveckling, studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4-6-perspektiv samt förmåga att fungera som lärare i engelska i enlighet med ett kommunikativt ideal.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för samt reflektera över olika teorier om språkutveckling samt beskriva kommunikationens och det sociala samspelets betydelse för språkutveckling och för skapandet av gynnsamma lärandemiljöer
- använda centrala begrepp för att analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning
- analysera och värdera läromedel i engelska med utgångspunkt från kvalitativa kriterier gällande läromedlens lämplighet och relevans ur ett 4-6-perspektiv
- diskutera och analysera kultur, identitet, likvärdighet,mångspråkighet och engelska som globalt kontaktspråk i förhållande till språkundervisning i ett mångkulturellt samhälle
- i samarbete med andra konkretisera läro- och kursplanen i engelska för 4-6 till en lokal pedagogisk planering och använda en bred repertoar av bilder samt muntliga och skriftliga texter från olika medier för att inspirera och stödja barns språkutveckling med fokus på muntlig kommunikation inom ramen för ett tematiskt projektinriktat och kommunikativt arbete
- skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag som dokumenterar elevernas kunskapsprocesser och språkförmåga
- bedöma och analysera elevers språkförmåga utifrån olika delspekter
- skriva och med god presentationsteknik muntligt redovisa en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Stor vikt fästs vid arbete i kollaborativa grupper. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Bedömningsformer
Kursen examineras på följande sätt: Genom en reflektionsportfolio där studenten visar sin förståelse av kursmaterial, inklusive en roman och filmer, och seminarier, sin kunskap om och förståelse av skolans styrdokument gällande engelska samt kommunikation, språkutveckling, interkulturalitet och mångspråkighet samt sin förmåga att bedöma elevers språkutveckling; genom en muntlig gruppbaserad analys av läromedel i engelska; genom den skriftliga och muntliga redovisningen av ett grupparbete som bygger på planeringen av ett tematiskt arbete för den tidiga språkinlärningen och använder olika sätt att bedöma processen såväl som utfallet. Temaarbetet förankras i skolans styrdokument och grundas i språkutvecklande principer samt ett brett urval av texter från olika medier. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bourke, James B. (2006). Designing a topic-based syllabus for young learners. ELT Journal 60/3, 279-286.
Council of Europe (2009). Autobiography of Intercultural Encounters. Context, concepts and theories.
Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur.
McKay, Sandra (2002). Teaching English as an international language. Oxford: Oxford University Press.
Pinter, Annamaria (2006). Teaching young language learners. Oxford: Oxford University Press. 180 s.
Read, Carol (2007). 500 Activities for the primary classroom. Macmillan Education. 320 s.
Skolverket Bedömarträning i engelska - årskurs 6 http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/2.6011/ak-4-6/bedomartraning/engelska/om-1.159673
Skolverket (2011) Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Fritzes och Skolverket.
Skolverket (2012). Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre 2011. Stockholm: Fritzes och Skolverket.
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen I engelska. Stockholm: Fritzes och Skolverket.
Dessutom tillkommer artiklar motsvarande ca 200 s. Vidare tillkommer en ungdoms- eller vuxenroman. Dessutom tillkommer bilder, filmer och andra medietexter.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.