UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Engelska och lärande: Språk, text och kultur

Engelsk benämning

English Studies and Education: Language, Text and Culture

Kurskod

EN416C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet

Gäller från

2021-11-03

Fastställandedatum

2021-11-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN415C Engelska och lärande: Språk och skrivande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om texter i vid mening och den roll texter spelar i skolan som redskap för elevers kunskaps- och språkutveckling.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om skolans och engelskämnets roll i förhållande till frågor om global engelska, mångfald, interkulturalitet och medborgerlig bildning. Studenten ska dessutom utveckla kunskaper om uppgiftsbaserat lärande och inkluderande pedagogiska arbetssätt.

Innehåll

Delkurser

Text och förståelse, 7.5 hp

Delkursens innehåll

Delkursen visar hur skönlitteratur kan användas för att stödja läs, lyss- och skrivutveckling vid andraspråksinlärning. Kursen ger därtill redskap för att kunna diskutera, analysera och värdera olika skönlitterära texter med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp. Slutligen kopplar kursen samman teoretisk kunskap om litteratur och språk med praktiskt-kreativt skönlitterärt skrivande i grupp, och visar därigenom hur olika creative writing-tekniker kan användas för att befrämja språklig och litterär kompetens.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten
  1. visa hur skönlitteratur kan användas för att stödja läs, lyss- och skrivutveckling vid andraspråksinlärning
  2. sammanfatta, analysera och diskutera skönlitterära texter
  3. skriva en skönlitterär berättelse med hjälp av några olika creative writing-tekniker

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.

Delkursens bedömningsformer

I delkursen examineras studentens kursportfölj (mål två). Vidare ingår det i examinationen att individuellt skriva en berättelse med hjälp av creative writing-färdigheter (mål tre). Berättelsen redovisas därtill genom en muntlig presentation av en skriftlig reflektions­uppgift (mål ett).
God språkbehandling, disposition och presentationsform krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Engelskundervisning i en global kontext, 7.5 hp

Delkursens innehåll

Delkursen fokuserar begreppen interkulturalitet och medborgerlig bildning i förhållande till skolans och engelskämnets roll i ett mångkulturellt samhälle. Språk, kulturer och identitet behandlas ur ett intersektionellt perspektiv där faktorer som genus, sexualitet, etnicitet och klass samverkar med varandra. Dessutom behandlas engelska som globalt språk utifrån både maktperspektiv och historiska kontexter samt utifrån vad språkundervisning innebär i en skola som präglas av kulturell heterogenitet.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten
  1. använda relevanta teorier för att definiera, förklara och problematisera begreppen interkulturalitet, medborgerlig bildning, inkludering och engelska som globalt kontaktspråk i förhållande till engelskundervisning i ett mångkulturellt samhälle
  2. redogöra för hur engelskundervisning kan organiseras utifrån teorier om uppgiftsbaserat lärande och inkluderande arbetssätt
  3. omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner för 7-9 respektive gymnasiet i uppgiftsinstruktioner

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.

Delkursens bedömningsformer

Mål 1, 2 och 3 examineras skriftligt genom att studenten använder relevanta teorier för att definiera, förklara och problematisera frågor kring kursens nyckelbegrepp.
God språkbehandling, disposition och presentationsform krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till högst fem.

Kurslitteratur

Text och förståelse, 7.5 hp

Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. (304 pages)
Pullman, Philip. Northern Lights. London: Scholastic (448 pages)
Kompendietext (ca 200 s)

Engelskundervisning i en global kontext, 7.5 hp

Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur, 2021. 546 s
Seargeant, Philip & Swann, Joan (red.) (2011). English in the World: History, Diversity, Change. New York: Routledge (416 s).
Siqueira, Sávio (2017) ”Intercultural language educators for an intercultural world: action upon reflection.” (12 s). Tillgänglig via Internet.
Skolverket. Skolverkets allmänna råd. Planering och genomförande av undervisningen. Skolverket och Fritzes, 2011. 43 s
Skolverket. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt kommentarmaterial för engelska. Finns tillgängligt på http://www.skolverket.se
Aktuella vetenskapliga artiklar (totalt c:a 100 sidor) samt digitalt material såsom Ted Talks etc tillkommer.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.