UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2020

Kursplan hösten 2020

Benämning

Informatik: Systemutveckling

Engelsk benämning

Informatics: Systems Development

Kurskod

DA471A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2020-08-31

Fastställandedatum

2020-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Matematik B.
Meritpoäng inför urval enligt Områdesbehörighet 7/A7.

Huvudområde

Informatik

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap och förståelse för begrepp och metoder som är centrala vid utveckling av informationssystem. Studenten ska även nå en grundläggande färdighet i konstruktion av datorprogram. Vidare ska studenten uppnå förståelse av hur ett datorsystem fungerar på grundläggande logisk nivå, och hur det kopplas till högre nivåer genom lager av abstraktion.

Innehåll

Kursen består av fyra delar:
1. Programmering 1 (4 hp): Utveckling av system är en form av problemlösning på olika nivåer. En nivå är att skapa algoritmer med vars hjälp ett problem kan lösas. Momentet introducerar strukturerad programmering för problemlösning.
2. Systemutveckling (3,5 hp): Att se utveckling av informationssystem som en repetitiv process bestående av cykler av kravinsamling, design, kodning och testningsiterativ introduceras. Varje cykel innebär realisering av en mindre del ny funktionalitet; ett inkrement.
3. Programmering 2 (5 hp): Fundamentalt för utvecklingsprocessen är goda val av representation. Momentet ger en introduktion till objektorienterad representation och som bas för programmering.
4. Informations- och systemarkitektur och användbarhet (2,5 hp): Introduktion till användbarhet som en målsättning för utveckling av datorbaserade informationssystem.
Utifrån delarna 1 till 4 avslutas kursen med att analysera befintliga system med avseende på samtliga steg som ingår i systemutvecklingsprocessen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
  • förståelse för betydelsen av användbarhet i informationssystem
  • förståelse för ett datorsystems funktion på maskinnivå
  • förståelse för hur internetkommunikation hanteras från ett programutvecklingsperspektiv
  • kunskap om grundläggande begrepp för strukturerad programmering
  • ett algoritmiskt tankesätt och förståelse för att använda informell logik vid utformandet av algoritmer
  • förståelse för användningen av ett modelleringsspråk i utveckling av datorprogram
  • förståelse för hur programmeringsparadigm som objektorientering används för att underlätta programutveckling
  • förståelse för betydelsen av strukturerade arbetssätt för systemutveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk
  • använda ett modelleringsspråk vid framtagning av programvara
  • medverka till att skapa ett informationssystem utifrån ett användarorienterat perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt resonera kring alternativa systemlösningar för ett givet informationsproblem

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer, samt självstudier.
  • Föreläsningarna syftar till att studenten ska utveckla en grundläggande begreppsbildning som behövs för att på ett aktivt sätt kunna delta i seminarier och laborationer.
  • Seminarierna syftar till att ge studenten ett forum för att skapa den kunskap och förståelse samt de värderingsförmågor och förhållningssätt som anges i lärandemålen.
  • Laborationerna syftar till att ge studenten möjlighet att tillgodogöra sig alla färdigheter och förmågor som anges i lärandemålen.

Bedömningsformer

Kursen omfattar följande examinationsmoment:
1. Programmering 1: 4 hp (UG) – inlämningsuppgifter
2. Systemutveckling: 3, 5 hp (UV) – skriftlig tentamen
3. Programmering 2: 5 hp (UG) – inlämningsuppgifter
4. System- och informationsarkitektur och användbarhet, 2,5 hp (UG) – muntlig redovisning/presentation och rapport
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget VG krävs dessutom betyget väl godkänd på tentamen i systemutveckling.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Bennet, S., MacRobb, S. & Farmer, R. (2010). Object-Oriented Systems Analysis and Design Using UML. McGraw-Hill Higher Education
  • Haverbeke, M. (2015). Eloquent JavaScript: A Modern Introduction to Programming (2nd Edition), William Pollock
  • Sharp, John (2013). Microsoft Visual C# 2013: Step by Step, Microsoft Press
  • Sommerville, I. (2016). Software Engineering (10:th Edition), Addison-Wesley
Referenslitteratur:
  • Downey, A. B. (2012). Think Python, O'Reilly
  • Fitzgerald, B., Russo, N.L. & Stolterman, E. (2002). Information Systems Development: Methods in Action. Berkshire, McGraw-Hill
  • Garret, J.J. (2011). The elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond (2nd edition), New Riders
  • Kernighan, B.W. (2011). D is for Digital: What a Well-Informed Person should Know about Computers and Communication, Create-Space Independent Publishing
  • Meadows, D. H. (2008). Thinking in Systems: A Primer, Chelsea Green Publishing
  • Petzold, C. (2000). Code: The Hidden Lanugage och Computer Hardware and Software, Microspoft Press
  • Pressman, Roger (2009). Software Engineering: A Practitioner's Approach, 7th Edition, McGraw-Hill Higher Education

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.