Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Spelmotordriven produktutveckling
Engelsk benämning
Game-engine driven product development
Kurskod
DA332A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2013-02-26
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Godkänd kurs i datavetenskap på 31-60 poängsnivån.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan ingå i kandidatexamen i datavetenskap på 61-90-poängsnivå.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap och förståelse för spel- och fysikmotorer och hur dessa kan understödja projektarbete och spelproduktion.
Innehåll
Kursen består av tre huvudmoment:
- Design, prototyper och speltestning (8hp) Momentet består av introduktion av de spel- och fysikmotorerna som används på kursen, idéarbete, tillverkning av prototyper, utvärdering och dokumentation.
- Produktion (5hp) En första version av spelet skapas.
- Analys (2hp) Analys av spel- och fysikmotorns kapacitet och hur den underlättar projektarbete, samarbete och produktion.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna visa:
- kunskap om hur spel- och fysikmotorer kan understödja utvecklingsarbetet
- kunskap om begrepp och metoder för speltester
- förståelse för hur resultat från speltester kan användas i produktion
- kunskap om vilka aspekter som är viktiga att beakta vid val av spel- och fysikmotor för en specifik spelgenre
- kännedom om etablerade spel- och fysikmotorer
- kännedom om hur egentillverkade verktyg kan komplettera en befintlig spel- och fysikmotor
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- skapa ett spel genom att använda en befintlig spel- och fysikmotor
- tillverka någon form av verktyg för att underlätta arbetet
- kommunicera problemställningar kring spel- och fysikmotorer
- planera och genomföra speltester
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- kritiskt tillämpa sina kunskaper inom datavetenskap samt spel- och fysikmotorer för att välja för ändamålet lämplig spel- och fysikmotor
- reflektera kring olika egenskaper och funktionalitet i spel- och fysikmotor i förhållande till utveckling av specifika spelgenrer
Arbetsformer
Seminarier om ca 30 timmar, gruppvis handledning om ca 10 timmar samt projektarbete om ca 340 timmar.
Momentet Design, prototyper och speltestning samt Produktion utförs i grupp, medan momentet Analys utförs individuellt.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.
Betygsbedömning
För betyget godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått värderingen G. För betyget Väl godkänt krävs att Produktion (5hp) och Analys (2hp) bedöms med betyget VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ett antal olika spel- och fysikmotorer kommer att tillhandahållas.
- Aktuella artiklar kommer att användas, tillgängliga för studenten vid kurstillfället.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.