Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Objektorienterad spelprogrammering
Engelsk benämning
Object-Oriented Game Programming
Kurskod
DA315A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2011-12-07
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b / 3c. Eller: Engelska B, Matematik C.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 4/A4.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap. Kursen kan även läsas som fristående.
Syfte
Kursen syftar till att studenten får färdighet och förmåga att använda objektorienterad programmering för att implementera 2D-spel. Huvudidén är att använda spel som drivkraft för att lära sig huvuddragen i objektorienterad programmering för att lyckas med att implementera ett 2D-spel.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Den grundläggande strukturen för ett dataspel -spelloopen och listan på spelobjekt. (Listor och arrays i C#)
- En hierarki av fiender och vänner i spelet. (Arvshierarki och polymorphism i C#)
- Grundläggande matematik för 2D-spel.
- Ett spels olika faser - inladdning, spelande, avslutning. (State och enum i C#)
- Problemlösning med hjälp av objektorienterade tekniker.
- Rita grafik på skärm med hjälp av XNA. (Struct och värdesemantik i C#)
- Vad ska vara åtkomligt i hela spelet och vad skall bara synas i en viss del? (Åtkomstmodifierare i C#)
XNA är en plattform och en samling verktyg för att underlätta spelutveckling för PC och Xbox 360.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha god kännedom om XNA för 2D-spel.
- förstå konceptet med objektorienterad programmering så att det blir naturligt att programmen skrivs enligt denna modell
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- behärska den grundläggande delen av programspråket C#
- självständigt utifrån en problembeskrivning, kunna konstruera en välstrukturerad 2D spelapplikation i programspråket C# med hjälp av XNA
- Genomföra en objektorienterad analys och design av ett enklare problem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna reflektera över sambanden mellan spellogik och programstruktur
Arbetsformer
Föreläsningar ca 32 timmar, laborationer ca 96 timmar, samt självstudier ca 272 timmar.
Bedömningsformer
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget godkänd.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt att VG-givande moment har bedömts som VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudlitteratur:
- Aaron Reed (2010) Learning XNA 4.0, O'Reilly Media. ISBN-13: 978-1-449-39462-2. Antal sidor: 544.
- Jesse Liberty; Brian MacDonald (2008) Learning C# 3.0, O’Reilly Media. ISBN: 978-0-596-52106-6. Antal sidor: 665. (boken vänder sig till nybörjare)
Den som redan kan objektorienterad programmering kan med fördel byta bok 2 mot C# in a Nutshell (referenslitteraturen).
Referenslitteratur:
- Ben Albahari (2010) C# 4.0 in a Nutshell, O’Reilly Media. ISBN: 978-0-596-80095-6. Antal sidor: 1025.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.