Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Tillämpade datastrukturer och algoritmer
Engelsk benämning
Applied Data Structures and Algorithms
Kurskod
DA304A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2010-06-14
Fastställandedatum
2022-03-07
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C
Krav på grundläggande kurs i programmering om minst 7.5 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskap och färdigheter inom implementering av digitala spel med avseende på algoritmer och datastrukturer för digitala spel och ska ge erfarenhet av problemanalys, problemlösning, implementering samt dokumentation av programvara. Kursen syftar även till att studenten utvecklar en kompetensgrund från vilken studenten med lätthet och begriplighet kan utnyttja modern informationsteknik.
Innehåll
Kursen innefattar följande:
- algoritmanalys och algoritmkonstruktion: rimlighetsbedömningar, giriga algoritmer, söndra-och-härska-algoritmer, amorterad analys, heuristiska metoder
- algoritmer: sorteringsalgoritmer, amorterad analys och elementär beräkningsgeometri
- grundläggande och avancerade datastrukturer såsom binära sökträd, hashtabeller, prioritetsköer och grafer
- datastrukturer och algoritmer med särskild relevans för spelprogrammering, såsom BSP (binary space partitioning) och quad-träd
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa en grund för algoritmiskt tankesätt och förståelse för att använda informell och formell logik vid utformandet av algoritmer
- kunna redogöra för grundläggande begrepp relaterade till datastrukturer och algoritmer
- kunna redogöra för abstrakta datatyper såsom stack, lista, kö, träd, mängd och graf
- redogöra för grundläggande algoritmer och dess komplexitet samt egenskaper
- visa förståelse för grundläggande geometriska problemställningar och algoritmer för lösandet av sådana problemställningar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna implementera grundläggande datastrukturer för att hantera stora mängder data
- kunna implementera tillämpade datastrukturer för att hantera data och informationsmängder för hantering i spelprogramvara
- kunna implementera algoritmer för effektiv manipulation av tillämpade datastrukturer för spelprogramvara
- kunna välja lämpliga kontrollstrukturer, objektsamlingar och klasser vid konstruktion av mindre spelprogramvara
- kunna analysera enklare algoritmer praktiskt och teoretiskt med avseende på tidskomplexitet
- kunna använda sig av grundläggande problemlösningsstrategier på problem
Arbetsformer
I kursen ges undervisning genom föreläsningar, laborationer, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkänd skriftlig tentamen (4,5 hp) och godkända inlämningsuppgifter (3 hp).
Krav för väl godkänd: Väl godkänd skriftlig tentamen och godkända inlämningsuppgifter.
Kurslitteratur
- Sedgewick, Robert & Wayne, Kevin Daniel (2011). Algorithms. 4. ed. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley. ISBN: 9780321573513
Referenslitteratur:
- Cormen, Thomas H. (2009). Introduction to algorithms. 3. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press. ISBN: 9780262033848
- Sánchez-Crespo Dalmau, Daniel (2003). Core techniques and algorithms in game programming. Indianapolis, Ind.: New Riders. ISBN: 9780131020092
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.