Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Introduktion till datavetenskap
Engelsk benämning
Introduction to Computer Science
Kurskod
DA154A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2017-01-25
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Data- och informationsvetenskap
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap samt i data- och informationsvetenskap på nivå 1 - 30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla en förståelse för begrepp och metoder som är centrala för datavetenskap samt förståelse för vetenskapligt synsätt. Kursen syftar också till att studenten utvecklar en kompetensgrund från vilken man med lätthet och med begriplighet kan utnyttja modern informationsteknik. Därmed förbereds studenten för kommande studier i programmering samt informations- och datahantering.
Innehåll
Kursen består av följande delar:
- datorns och datavetenskapens historia
- en översikt över datavetenskap som disciplin
- vetenskapsteori och vetenskapens metoder
- etik
- språk, representation och logik
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna redogöra för viktiga begrepp inom datavetenskap och informationsteknologi
- kunna redogöra för datavetenskapen som ämne utifrån ett historiskt perspektiv och datavetenskapens förhållande till andra vetenskaper
- visa förståelse för begreppet representation och dess betydelse för kommunikation inom datavetenskap och informationsteknik
- kunna redogöra för några olika sätt att se på vetenskap och olika vetenskapliga metoder
- visa grundläggande förståelse av vad ett språk är och då särskilt skillnaden mellan naturliga språk och formella språk
- kunna redogöra för hur datorer, programvara och datornätverk är uppbyggda och fungerar samt hur dessa samspelar med användare
- visa grundläggande förståelse för informell och formell logik vid problemlösning
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten kunna:
- resonera utifrån olika infallsvinklar på kunskap och information i en problemlösningssituation
- använda ett formellt språk som ett verktyg i problemlösning
- använda relevanta verktyg för att sammanställa och presentera information vid rapportskrivning
- kommunicera muntligt och skriftligt med andra personer om och med informationsteknik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
- visa förmåga att utifrån konkreta och aktuella problembeskrivningar som berör IT och samhälle kunna identifiera och diskutera olika etiska aspekter
- kritiskt kunna reflektera över hur informationsteknikens påverkar samhället och vice versa
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer samt självstudier.
Bedömningsformer
Examination sker under kursens gång i form av tentamen (4 hp) samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar (3,5 hp).
Betygsbedömning
Krav för Godkänd: Att samtliga ingående redovisningar genomförts och minst fått betyget godkänd samt att tentamen bedömts som godkänd.
För Väl godkänd krävs dessutom väl godkänt betyg på tentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur:
- Kernighan, Brian W (2011). D Is for Digital: what a well-informed person should know about computers and communications. [S.l.]: DisforDigital.net
- Svenska skrivregler (2008). Stockholm: Liber
- Winter, Simon & Johansson, Per (2009). Digitalis filosofi: människor, modeller och maskiner. Version 1.0 Stockholm: .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) Tillgänglig på Internet: iis.se/docs/digitalis_filosofi_web.pdf
Kompletterande materiel publiceras på kursplatsen.
Referenslitteratur:
- Oates, Briony J. (2006). Researching information systems and computing. London: SAGE
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.