Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Examensarbete i byggteknik
Engelsk benämning
Degree Thesis in building engineering
Kurskod
BY308I
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2012-12-17
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
För att påbörja examensarbete måste studenten ha genomfört minst 120 hp inom programmet och särskilt tillägnat sig tillräckliga kunskaper inom det valda problemområdet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
Syfte
Kursen syftar till att studenten använder kunskaper och färdigheter förvärvade i programmets tidigare kurser för att självständigt urskilja, formulera, lösa och dokumentera en problemställning och därigenom inhämta nya kunskaper och fördjupa sin praktiska, teoretiska och metodologiska förmåga.
Innehåll
Kursens innehåll bestäms för varje student i samråd med kursansvarig och handledare.
I kursen ingår momenten:
- genomförande av det egna arbetet samt redovisning av arbetet i skriftlig rapport
- muntlig presentation av eget genomfört arbete samt skriftlig och muntlig opposition på annat examensarbete
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa:
- fördjupade och breddade kunskaper inom en relevant del av utbildningsområdet byggteknik
- kunskap om det valda problemområdets vetenskapliga grund samt vara orienterad om relevant forsknings- och utvecklingsarbete
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna visa förmåga och färdighet att:
- tillämpa de kunskaper och färdigheter som förvärvats under utbildningen
- självständigt identifiera, analysera och diskutera problem och frågeställningar samt hantera större problem på grundnivå inom byggteknikområdet
- självständigt planera och med relevanta metoder genomföra fördjupande studier
- dokumentera och presentera sitt arbete för en given målgrupp, med krav på struktur, formalia och språkhantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning
- reflektera över, granska och bedöma egna och andras resultat med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- identifiera och värdera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
Arbetsformer
Lärandet bygger företrädesvis på självständigt arbete, med några kompletterande föreläsningar. Studenter initierar själv en problemställning, gärna i samverkan med någon extern verksamhet. Om handledningen är extern, kommer det även finnas en handledare inom högskolan.
Föreläsning cirka 5 timmar, obligatoriska seminarier cirka 5 timmar, handledning cirka 10 timmar samt självstudier 380 timmar.
Bedömningsformer
Kursens examineras genom en skriftlig rapport, muntlig redovisning av rapporten samt opposition på ett annat examensarbete.
Krav för godkänd:
- Godkänd skriftlig rapport (14 hp)
- Godkänd muntlig presentation och opposition av den skriftliga rapporten (1 hp)
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Backman, J. & Ejvegård, R. (2009) Vetenskaplig metod, Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur
- Mattsson, P. (2008) Smått och gott: om vetenskapliga rapporter och referensteknik. Lund: Studentlitteratur
- Rienecker, L. (2003) Problemformulering. Stockholm: Liber förlag.
- Rienecker, L. & Jørgensen, S. (2008) Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber förlag.
- Språkrådet. (2008) Svenska skrivregler. Stockholm: Liber förlag
- Strömqvist, S. (2010) Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser. Stockholm: Hallgren & Fallgren.
- Urkund. Plagiatshandboken. Senaste upplagan. (Uppdateras kontinuerligt.) Tillgänglig på nätet.
Beroende på ämnesval tillkommer ämnesspecifikt material.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.