UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2021

Kursplan hösten 2021

Benämning

Skolmarknaden och dess konsekvenser för skola, samhälle och synen på utbildning

Engelsk benämning

The School Market and its Consequences for School, Society and the View of Education

Kurskod

BU606F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2021-02-08

Fastställandedatum

2021-02-08

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen kräver förkunskaper motsvarande 90 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt en akademisk examen på grundnivå.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om orsaker till, och konsekvenser av, kommersiella aktörers intressen, närvaro och aktiviteter i svensk skola.

Innehåll

Kursen behandlar forskning om orsakerna till och konsekvenserna av marknadslogiker i skolan. Olika former av marknadisering tas upp i kursen såsom exempelvis friskolor, kommersiella företag och deras produkter samt konkurrens och mätning. Därutöver behandlas marknadsfrågan utifrån olika perspektiv: företagens, elevernas och lärarnas. Internationella utblickar på skolmarknaden ges inom ramen för kursen. Vidare diskuteras hur marknadsskolan är ett resultat av, och bidrar till, en förändrad syn på utbildning och lärande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och analysera fenomen i skolan som bygger på marknadslogik
2. redogöra för och diskutera forskning om marknadisering och kommersialisering av skolan
3. diskutera den svenska skolmarknaden i relation till en internationell kontext
4. problematisera grundantaganden om skolans syfte och hur detta påverkas av marknadslogiken.

Arbetsformer

Kursen ges som en kombination mellan campus och distans. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via en webbaserad lärplattform.
I kursen ingår obligatoriska moment. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig examination med muntlig presentation (Written Exam with Oral Presentation), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 3-4 samt delar av lärandemål 2 då forskning hänvisas till i det skriftliga arbetet.
Prov 2: Presentation och diskussion (Presentation and Discussion), 1,5 hp. I detta prov examineras delar av lärandemål 2 genom att studenten redogör för och leder en diskussion om en vetenskaplig artikel.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Allelin, Majsa (2019). Skola för lönsamhet: om elevers marknadsanpassade villkor och vardag. Lund: Arkiv förlag (358 s.)
Ball, Stephen (2009). Privatising education, privatising education policy, privatising educational research: network governance and the ‘competition state’, Journal of Education policy, 24(1), 83-99 (16 s.)
Biesta, Gert (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Liber (s 11-77) (66 s.)
Dahlstedt, Magnus & Fejes, Andreas (red). (2018). Skolan, marknaden och framtiden. Lund: Studentlitteratur (utdrag om ca 150 s.)
Ideland, Malin; Jobér, Anna & Axelsson, Thom (2020). Problem solved! How edupreneurs enact a school crisis as business possibilities. European Educational Research Journal, e-pub. 1-19 (19 s.)
Lundahl, Lisbeth (2016). Equality, inclusion and marketization of Nordic education: Introductory notes. Research in Comparative & International Education 11(1), 3–12 (10 s.)
Rönnberg, Linda; Benerdahl, Malin; Carlbaum, Sara & Holm, Ann-Sofie (2020). The Flow of Public Funding to Private Actors in Education: The Swedish Case, I: Hogan, Anna & Thompson, Greg (red.): Privatisation and Commercialisation in Public Education: How the Public Nature of Schooling Is Changing, London: Taylor & Francis Group (20 s.)
Serder, Margareta (2017). Apollons röst. I: Landahl, Joakim & Lundahl, Christian (red): Bortom PISA: Internationell och jämförande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur (s. 81-101) (20 s.)
Thompson, Greg; Hogan, Anna; Shield, Paul; Lingard, Bob & Sellar, Sam (2020). Teacher concerns regarding commercialisation.I: Hogan, Anna & Thompson, Greg (red.): Privatisation and commercialisation in public education: How the nature of public schooling is changing. London: Taylor & Francis Group (20 s.)
Studenten väljer dessutom en doktorsavhandling (ca 250 s.) och en vetenskaplig artikel (ca 25 s.).

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.