Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Lärarrollens komplexitet
Engelsk benämning
The Complexity of the Role of the Teacher
Kurskod
BU605F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-11-06
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp, alternativt kandidatexamen i pedagogik, alternativt studie- och yrkesvägledarexamen med ett självständigt arbete om 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en fördjupad förståelse för lärarrollens komplexitet med utgångspunkt i olika framträdande utbildningsfilosofiska diskussioner.
Innehåll
Under kursen problematiseras vad det innebär att vara lärare i relation till såväl lärarens egen som barnets/elevens etiska strävan efter det goda livet, samt hur utbildningsfilosofin kan fungera som en resurs i en kritisk diskussion om lärarens roll i förhållande till mediedebatter och politiska styrdokument. Olika metaforer för lärarskap diskuteras, utifrån hur de kan fördjupa och/eller komplicera bilden av läraren. Även betydelsen av olika möjliga ideal för lärarrollen diskuteras (såsom altruism, kärlek till kunskap, lärarskap som kall), samt hur olika skönlitterära porträtt av lärarrollen kan användas för att fördjupa diskussionen om vad det innebär att vara lärare.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika utbildningsfilosofiska perspektiv kring lärarrollens komplexitet
- diskutera betydelsen av fördjupad förståelse för lärarens roll i relation till läraruppdraget, pedagogisk praktik och samtida utbildningspolitisk debatt
- kritiskt analysera relationen mellan lärarens och barnets/elevens självutveckling
- beskriva och problematisera olika etiska ideal i förhållande till lärarrollen utifrån såväl teori som egna erfarenheter
Arbetsformer
Kursen bygger på regelbundna litteraturseminarier med inslag av kortare föreläsningar/introduktioner och studentpresentationer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom ett avslutande paper.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Frank, Jeff (2017). Love and work: a reading of John Williams’ Stoner. Ethics and Education, 12(2), pp. 233-242 (10 s)
Hansen, David T. (2001). Exploring the Moral Heart of Teaching: Toward a Teacher’s Creed. New York: Teachers College Press (221 s.)
Higgins, Chris (2003). Teaching and the good life: a critique of the ascetic ideal in education. Educational Theory, 53(2), pp. 131-154 (14 s)
Kenklies, Karsten (2019). The Struggle to Love: Pedagogical Eros and the Gift of Transformation. Journal of Philosophy of Education, 53(3), pp. 547-559 (12 s)
Lilja, Peter & Dahlbeck, Johan (2019). In the Absence of Adults: Generations and Formation in ‘Hunt for the Wilderpeople’. Journal of Philosophy of Education, 53(2), pp. 407-424 (18 s)
Maxwell, Bruce (2014). ‘Teacher as professional’ as metaphor: what it highlights and what it hides. Journal of Philosophy of Education, 49(1), pp. 86-106 (20 s)
Mintz, Avi (2018). The present, past, and future of the gardening metaphor in education. Oxford Review of Education, 44(4), pp. 414-424 (10 s)
Noddings, Nel (2002). Educating Moral People: A Caring Alternative to Character Education. New York: Teachers College Press (192 s)
Nussbaum, Martha (2010). Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Princeton: Princeton University Press (168 s)
Peters, R. S. (1963). Education as initiation. London Institute of Education, pp. 7-48 (40 s)
Todd, Sharon (2003). A Fine Risk to Be Run? The Ambiguity of Eros and Teacher Responsibility. Studies in Philosophy and Education, 22(1), pp. 31-44 (13 s)
Tubbs, Nigel (2005). Philosophy of the Teacher. Malden, MA: Blackwell Publishing (246 s)
Williams, John (2014). Stoner. Stockholm: Natur & kultur (293 s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).