Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Bild och lärande: Bild i skola och samhälle
Engelsk benämning
Arts and Education: Arts in School and Society
Kurskod
BL212B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-12-21
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning i ämnet bild. Kursen syftar till fördjupade kunskaper om bildframställning, materialkunskap, bild och filmanalys. Studenterna ska utveckla sin kunskap om hur bilder kan produceras som berättelser samt tillägna sig en förmåga att använda egna visuella erfarenheter för produktion och tolkning av bilder. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska utveckla kunskap om hur bildpedagogik kan inkluderas i tematisk, ämnesövergripande undervisning.
Innehåll
Delkursens didaktiska innehåll riktas i huvudsak mot årskurs 4-6.
- Kursens huvudteman är analys av film och undervisning, materialkunskap, bildframställning samt planering av bildundervisning. I seminarier och bildproduktion behandlas bildpedagogiska dilemman. Bilders berättande förmåga belyses i studiet av bildgenrer. Exempel från filmproduktion i grundskolan studeras med utgångspunkt i bildteori och frågor om bedömning.
- I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas
- utifrån medvetna val av bildframställningssätt diskutera tematisk och ämnesövergripande undervisning där bild utgör kärnan
- utifrån etiska överväganden kring demokrati och yttranderätt aktivt välja bilder för undervisningsändamål i kulturellt heterogena undervisningsmiljöer
- tillämpa bildteori i analys av film och bild samt diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur – med utgångspunkt i läroplan och ämnesområde
- i bestämda syften kommunicera med egna och andras bilder i flera genrer
- använda bildframställningsmetoder som tryckt och tecknad bild för att visa bilders olika innehåll och funktioner
- redogöra för hur bilder över tid har förändrats till form och innehåll
- diskutera bedömning och betygsättning av elevers bildkunskaper i relation till syfte med bildframställning
- producera film och bilder i olika hantverksmässiga tekniker och material samt redogöra för sina val av material och redskap samt hur dessa kan användas av elever i bildproduktion
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och workshops. Det förväntas att studenten aktivt bidrar till kollektiv kunskapsutveckling.
Bedömningsformer
- Del 1: I en individuell portfolio presenterar studenten en nyskapande bildserie där studenten visar på bildens förändrade roll, form och innehåll ur ett historiskt perspektiv. I denna redogör studenten för hur olika material och tekniker påverkar bildens uttryck. Studenten formulerar skriftlig kamratvärdering.
- Del 2 Studenten redovisar muntligt en i par genomförd filmanalys vid ett seminarium som även lämnas in skriftligt.
- Del 3: Studenten presenterar vid ett seminarium, ett i grupp genomfört filmprojekt där elevers filmproduktion fokuseras. I en processrapport med dokumentation och individuell analys av ett pedagogiskt moment redogör studenten för hur studiemomentet skulle kunna utgöra en del av ett tematiskt arbete i längre tidsperspektiv. Elevfilmen relateras vidare till läroplanen och bedömning/respons formuleras.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Andersson, Lars M; Berggren, Lars & Zander, Ulf (red.) (2001). Mer än tusen ord: bilden och de historiska vetenskaperna. Lund: Nordic Academic Press (330 s)
- Billgren, Ernst (2008). Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor. Lidingö: Langenskiöld
- Freeland, Cynthia A. (2006). Konstteori: en introduktion. Stockholm: Raster
- Finger, Brad (2011) 50 Contemporary Artists You Should Know. Prestel (157 s)
- Frid, Johan & Nilsson, Karl-Johan (2008). Intro - skapa: bild, färg och form. 1 uppl. Malmö: Didacta (240 s)
- Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z.(2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur (179 s)
- Krantz, Gunnar (2005). Seriemagi: en handledning. 1. uppl. Göteborg: Optimal Press
- Lindstrand, Fredrik (2006). Att göra skillnad: representation, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film. Stockholm: HLS förlag (298 s)
- Lothe, Jakob (2000). Narrative in fiction and film: an introduction. Oxford: Oxford University Press (250 s)
Valbar film
- Aktuell ungdomsfilm väljs i samråd med lärare.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.