Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2017-03-27

Kursplan med gällandedatum 2017-03-27

Benämning

Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur

Engelsk benämning

Arts and Education: Perspectives on Identity and Culture

Kurskod

BL208C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2017-02-22

Gäller från

2017-03-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BL207C Bild och lärande: Visuella kulturer och kommunikation (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om hur identitet och kultur kan studeras och förstås. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sin bilddidaktiska kompetens med fokus på bedömning. Studenten ska också vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som ett medium för berättande och som utforskande metod.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till hur identitet och kultur kan studeras och förstås inom ramen för en bildämneskontext. Observation som metod, digital dokumentation och bildredigering tränas, såväl som traditionella konstnärliga tekniker. Som en del i detta ges även en historisk översikt över bildkonstens utveckling. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna (mål 4, 5, 6) tränar det bildmetodiska språket med fokus på bedömning. Stor vikt läggs vid att studenten ska kunna företräda bildämnet och kommunicera om bild och lärande med elever, vårdnadshavare och andra aktörer i en skolkontext.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • diskutera och problematisera begreppen identitet och kultur
  • använda observation som gestaltande metod
  • använda grundläggande traditionella konstnärliga tekniker i gestaltande arbete
  • ge och ta emot skriftlig kamratrespons på bildarbeten samt analysera den egna insatsen
  • utforma en lektionsplanering med grund i kursens innehåll och ett normkritiskt förhållningssätt, med syfte att utveckla de möjligheter en heterogen elevgrupp erbjuder
  • utforma ett bedömningsunderlag med grund i egen dokumentation av elevers bildproduktion, analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken och diskutera hur bedömningen kan kommuniceras med elever och vårdnadshavare

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.

Bedömningsformer

Kursen examineras i två delar. Första delen examineras muntligen vid ett seminarium (mål 6). Andra delen examineras muntligen samt genom en bild- och textportfolio (mål 1, 2, 3, 4, 5).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Burman, Greta (2011). Konsten i historien. Johanneshov: TPB (192 s.)
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2012). Möten med bilder: att tolka visuella uttryck. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur, (kap. 3, 4, 5, 6, totalt 104 s.)
Fornäs, Johan (2012). Kultur. Malmö: Liber (112 s.)
Forsman, Michael. (2015). Duckface/stoneface Sociala medier, onlinespel och bildkommunikation bland killar och tjejer i årskurs 4 och 7. Johanneshov: MTM. Tillgänglig via internet: https://www.statensmedierad.se/download/18.1957a5a6150001724192f51b/1443519607119/Duckface-Stoneface-ver1.pdf
Hetland, Lois (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. 2. ed. (164 s.)
Hall, Stuart (red.) (2003). Representations and signifying practices. London: Sage Publications (kap. 2, totalt 75 s.)
Jönsson, Anders (2011). Lärande bedömning. 2. uppl. Malmö: Gleerup. (224 s.)
Lindgren, Simon (red.) (2015). Ungdomskulturer. 2. uppl. Malmö: Gleerups (kap. 2, 3, 7 totalt 50 s.)
Lindström, Lars (2011). Portföljmetodik i estetiska ämnen. I: Lindström, Lars & Lindberg, Viveka (red.) Pedagogisk bedömning. Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag, s. 159-192.
Lärarnas Riksförbund (2015). Det öppna klassrummet. Lathund för ett normkritiskt arbetssätt.
Nordberg, J. (2015). De förklädda flickorna i Kabul. Stockholm: Bonnier (368 s.)
Smith, Keri. (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee (204 s.)
Kortare artiklar kan tillkomma.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).